Eine Typologie des Denkens über (das Unterrichten von) Musiktheorie. Ergebnisse einer Interviewstudie mit Musiklehrer*innen am Gymnasium
Titel: | Eine Typologie des Denkens über (das Unterrichten von) Musiktheorie. Ergebnisse einer Interviewstudie mit Musiklehrer*innen am Gymnasium |
---|---|
Verfasser: | |
Veröffentlicht: | Frankfurt : DIPF Frankfurt am Main, NP-Ablieferer, 2022 |
Umfang: | 1 Online-Ressource |
Format: | E-Book |
Sprache: | Deutsch |
Schriftenreihe/ mehrbändiges Werk: |
Musikpädagogische Forschung ; 43 |
X
alg: 50670759 001A $06000:07-04-23 001B $01999:11-04-23 $t23:43:32.000 001D $06000:07-04-23 001U $0utf8 001X $00 002@ $0Oax 002C $aText $btxt $2rdacontent 002D $aComputermedien $bc $2rdamedia 002E $aOnline-Ressource $bcr $2rdacarrier 003@ $0506707598 004P $010.25656/01:26271 004U $0urn:nbn:de:0111-pedocs-262715 006G $01283906961 006U $023,O04 $f20230320 007A $01283906961 $aDNB 009Q $uhttps://doi.org/10.25656/01:26271 $xR 009Q $uhttps://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-262715 $xR 009Q $qtext/html $S0 $uhttps://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=26271 $xH 009Q $qapplication/pdf $S0 $s1549.80 kB $3Volltext $uhttps://www.pedocs.de/volltexte/2023/26271/pdf/AMPF_2022_43_Ruf_Eine_Typologie_des_Denkens.pdf $xH 010@ $ager 011@ $a2022 $n2022 021A $aEine @Typologie des Denkens über (das Unterrichten von) Musiktheorie. Ergebnisse einer Interviewstudie mit Musiklehrer*innen am Gymnasium 027A $aA @typology of thinking about (teaching) music theory 028A $BVerfasser $4aut $71030172617 $8Ruf, Benedikt [Tp3] $931585054X 033A $pFrankfurt $nDIPF Frankfurt am Main, NP-Ablieferer 034D $a1 Online-Ressource 036E $aMusikpädagogische Forschung $l43 037A $aIn: Göllner, Michael [Hrsg.]; Knigge, Jens [Hrsg.]; Niessen, Anne [Hrsg.]; Weidner, Verena [Hrsg.]: 43. Jahresband des Arbeitskreises Musikpädagogische Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2022, S. 79-97. - (Musikpädagogische Forschung; 43). ISBN 978-3-8309-4612-0 037A $aISSN: 0937-3993 037I $aCreative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0 International $2cc $uhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.de $fCC BY NC SA 4.0 International 037J $aOpen Access $2star $uhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2 $fUnrestricted online access 044K $qDNB $RKompositionslehre $RTonsatzlehre $#Music theory $#Théorie musicale $#Música Teoría $#Musik Theorie $emaschinell gebildet $74040876-0 $8Musiktheorie [Ts1] $9085111856 $k0,92765 044K $qDNB $RAngewandte Musikwissenschaft $RMusische Erziehung $RUnterricht $RSchulmusik $#Music Instruction and study $#Musique Étude et enseignement $#Musikpädagogik $#Musikunterricht $#Musikdidaktik $#Musikpädagogik $#Musikunterricht $emaschinell gebildet $74040843-7 $8Musikerziehung [Ts1] $9085111740 $k0,68576 044K $qDNB $RTypus $RTypisierung $#Typologie $#Typenlehre $emaschinell gebildet $74061321-5 $8Typologie [Ts1] $908517033X $k0,10586 044K $qDNB $RDidaktik $RErziehung $#Teaching $#Enseignement $#Schulunterricht $#Unterrichtsgestaltung $#Unterricht Didaktik $emaschinell gebildet $74062005-0 $8Unterricht [Ts1] $9085172456 $k0,08520 044K $qDNB $RMethode $RUnterrichtsform $#teaching methods $#Lehrmethode $#Lehren Methodik $#Lehrmethode $#Lehrverfahren Pädagogik $#Methode Unterricht $#Unterricht Methode $#Unterrichtsmethodik $#Unterrichtsverfahren $#Methodik Pädagogik $#Unterricht Methodik $emaschinell gebildet $74078637-7 $8Unterrichtsmethode [Ts1] $9085223050 $k0,08155 044K $qDNB $RMusik $#Music Performance $#Practicing (Music) $#Exécution (musique) $#Musikausübung $emaschinell gebildet $74170838-6 $8Musizieren [Ts1] $9085784427 $k0,07951 044K $qDNB $RStudium $#Musik Studium $emaschinell gebildet $74040871-1 $8Musikstudium [Ts1] $9085111821 $k0,05638 045E $c780 046X $aArchivierung/Langzeitarchivierung gewährleistet $5DE-101 047I $aAbstract: Der Autor stellt zentrale Ergebnisse einer Interviewstudie mit bayerischen Gymnasiallehrkräften zum Thema Musiktheorie im Unterricht vor. Sie kulminieren in einer „Typologie des Denkens über (das Unterrichten) von Musiktheorie“, die u. a. deutlich macht, wie bestimmte inhaltliche Auffassungen zum ‚Gegenstand‘ Musiktheorie und damit verbundene didaktische Einschätzungen ineinandergreifen. (DIPF/Orig.) 047I $aAbstract: Based on qualitative research, this paper investigates teachers’ conceptions of music theory, how they think about teaching the subject, and whether certain types can be distinguished in this regard. Three ideal types were identified. They differ, among other things, in which aspects of music theory they consider central: propositional knowledge about music theory or the connection to pieces of music, the connection to listening, and the connection to practice. If the first aspect is strongly emphasized, music theory tends to be decontextualized and thought of as an end in itself. If the latter aspects are emphasized, especially teachers at schools with a focus on music strongly relate the individual aspects of music theory to each other. Other teachers typically problematize the teaching of music theory. (DIPF/Orig.) lok: 50670759 3 exp: 50670759 3 1 #EPN 201B/01 $011-04-23 $t23:43:32.000 201C/01 $010-04-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $01231514159 208@/01 $a10-04-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=26271 $XH 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/volltexte/2023/26271/pdf/AMPF_2022_43_Ruf_Eine_Typologie_des_Denkens.pdf $XH lok: 50670759 5 exp: 50670759 5 1 #EPN 201B/01 $011-04-23 $t00:35:45.467 201C/01 $010-04-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $01231514167 208@/01 $a10-04-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=26271 $XH 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/volltexte/2023/26271/pdf/AMPF_2022_43_Ruf_Eine_Typologie_des_Denkens.pdf $XH lok: 50670759 8 exp: 50670759 8 1 #EPN 201B/01 $011-04-23 $t00:35:45.470 201C/01 $010-04-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $01231514175 208@/01 $a10-04-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=26271 $XH 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/volltexte/2023/26271/pdf/AMPF_2022_43_Ruf_Eine_Typologie_des_Denkens.pdf $XH lok: 50670759 10 exp: 50670759 10 1 #EPN 201B/01 $011-04-23 $t00:35:45.472 201C/01 $010-04-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $01231514183 208@/01 $a10-04-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=26271 $XH 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/volltexte/2023/26271/pdf/AMPF_2022_43_Ruf_Eine_Typologie_des_Denkens.pdf $XH lok: 50670759 11 exp: 50670759 11 1 #EPN 201B/01 $011-04-23 $t00:35:45.475 201C/01 $010-04-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $01231514191 208@/01 $a10-04-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=26271 $XH 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/volltexte/2023/26271/pdf/AMPF_2022_43_Ruf_Eine_Typologie_des_Denkens.pdf $XH lok: 50670759 13 exp: 50670759 13 1 #EPN 201B/01 $011-04-23 $t00:35:45.477 201C/01 $010-04-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $01231514205 208@/01 $a10-04-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=26271 $XH 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/volltexte/2023/26271/pdf/AMPF_2022_43_Ruf_Eine_Typologie_des_Denkens.pdf $XH lok: 50670759 20 exp: 50670759 20 1 #EPN 201B/01 $011-04-23 $t00:35:45.480 201C/01 $010-04-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $01231514213 208@/01 $a10-04-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=26271 $XH 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/volltexte/2023/26271/pdf/AMPF_2022_43_Ruf_Eine_Typologie_des_Denkens.pdf $XH lok: 50670759 21 exp: 50670759 21 1 #EPN 201B/01 $011-04-23 $t00:35:45.483 201C/01 $010-04-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $01231514221 208@/01 $a10-04-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=26271 $XH 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/volltexte/2023/26271/pdf/AMPF_2022_43_Ruf_Eine_Typologie_des_Denkens.pdf $XH lok: 50670759 23 exp: 50670759 23 1 #EPN 201B/01 $011-04-23 $t00:35:45.486 201C/01 $010-04-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $0123151423X 208@/01 $a10-04-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=26271 $XH 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/volltexte/2023/26271/pdf/AMPF_2022_43_Ruf_Eine_Typologie_des_Denkens.pdf $XH lok: 50670759 24 exp: 50670759 24 1 #EPN 201B/01 $011-04-23 $t00:35:45.488 201C/01 $010-04-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $01231514248 208@/01 $a10-04-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=26271 $XH 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/volltexte/2023/26271/pdf/AMPF_2022_43_Ruf_Eine_Typologie_des_Denkens.pdf $XH lok: 50670759 25 exp: 50670759 25 1 #EPN 201B/01 $011-04-23 $t00:35:45.491 201C/01 $010-04-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $01231514256 208@/01 $a10-04-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=26271 $XH 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/volltexte/2023/26271/pdf/AMPF_2022_43_Ruf_Eine_Typologie_des_Denkens.pdf $XH lok: 50670759 51 exp: 50670759 51 1 #EPN 201B/01 $011-04-23 $t00:35:45.493 201C/01 $010-04-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $01231514264 208@/01 $a10-04-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=26271 $XH 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/volltexte/2023/26271/pdf/AMPF_2022_43_Ruf_Eine_Typologie_des_Denkens.pdf $XH lok: 50670759 58 exp: 50670759 58 1 #EPN 201B/01 $011-04-23 $t00:35:45.496 201C/01 $010-04-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $01231514272 208@/01 $a10-04-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=26271 $XH 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/volltexte/2023/26271/pdf/AMPF_2022_43_Ruf_Eine_Typologie_des_Denkens.pdf $XH lok: 50670759 76 exp: 50670759 76 1 #EPN 201B/01 $011-04-23 $t00:35:45.498 201C/01 $010-04-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $01231514280 208@/01 $a10-04-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=26271 $XH 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/volltexte/2023/26271/pdf/AMPF_2022_43_Ruf_Eine_Typologie_des_Denkens.pdf $XH lok: 50670759 77 exp: 50670759 77 1 #EPN 201B/01 $011-04-23 $t00:35:45.501 201C/01 $010-04-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $01231514299 208@/01 $a10-04-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=26271 $XH 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/volltexte/2023/26271/pdf/AMPF_2022_43_Ruf_Eine_Typologie_des_Denkens.pdf $XH lok: 50670759 107 exp: 50670759 107 1 #EPN 201B/01 $011-04-23 $t00:35:45.504 201C/01 $010-04-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $01231514302 208@/01 $a10-04-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=26271 $XH 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/volltexte/2023/26271/pdf/AMPF_2022_43_Ruf_Eine_Typologie_des_Denkens.pdf $XH lok: 50670759 204 exp: 50670759 204 1 #EPN 201B/01 $011-04-23 $t00:35:45.506 201C/01 $010-04-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $01231514310 208@/01 $a10-04-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=26271 $XH 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/volltexte/2023/26271/pdf/AMPF_2022_43_Ruf_Eine_Typologie_des_Denkens.pdf $XH lok: 50670759 205 exp: 50670759 205 1 #EPN 201B/01 $011-04-23 $t00:35:45.509 201C/01 $010-04-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $01231514329 208@/01 $a10-04-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=26271 $XH 209S/01 $S0 $uhttps://www.pedocs.de/volltexte/2023/26271/pdf/AMPF_2022_43_Ruf_Eine_Typologie_des_Denkens.pdf $XH
LEADER | 00000cam a22000002c 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | 506707598 | ||
003 | DE-603 | ||
005 | 20230411234332.0 | ||
007 | cr|||||||||||| | ||
008 | 230407s2022 xx |||| o| u00||u|ger | ||
015 | |a 23,O04 |2 dnb | ||
016 | 7 | |2 DE-101 |a 1283906961 | |
024 | 7 | |a 10.25656/01:26271 |2 doi | |
024 | 7 | |a urn:nbn:de:0111-pedocs-262715 |2 urn | |
035 | |a (DE-599)DNB1283906961 | ||
040 | |a DE-603 |b ger |c DE-603 |d DE-603 | ||
041 | |a ger | ||
084 | |a 780 |q DE-101 |2 sdnb | ||
100 | 1 | |a Ruf, Benedikt |e Verfasser |4 aut |0 (DE-603)31585054X |0 (DE-588)1030172617 |2 gnd | |
245 | 0 | 0 | |a Eine Typologie des Denkens über (das Unterrichten von) Musiktheorie. Ergebnisse einer Interviewstudie mit Musiklehrer*innen am Gymnasium |
246 | 1 | 3 | |a A typology of thinking about (teaching) music theory |
264 | 1 | |a Frankfurt |b DIPF Frankfurt am Main, NP-Ablieferer |c 2022 | |
300 | |a 1 Online-Ressource | ||
336 | |a Text |b txt |2 rdacontent | ||
337 | |a Computermedien |b c |2 rdamedia | ||
338 | |a Online-Ressource |b cr |2 rdacarrier | ||
490 | 0 | |a Musikpädagogische Forschung |v 43 | |
500 | |a In: Göllner, Michael [Hrsg.]; Knigge, Jens [Hrsg.]; Niessen, Anne [Hrsg.]; Weidner, Verena [Hrsg.]: 43. Jahresband des Arbeitskreises Musikpädagogische Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2022, S. 79-97. - (Musikpädagogische Forschung; 43). ISBN 978-3-8309-4612-0 | ||
500 | |a ISSN: 0937-3993 | ||
520 | |a Abstract: Der Autor stellt zentrale Ergebnisse einer Interviewstudie mit bayerischen Gymnasiallehrkräften zum Thema Musiktheorie im Unterricht vor. Sie kulminieren in einer „Typologie des Denkens über (das Unterrichten) von Musiktheorie“, die u. a. deutlich macht, wie bestimmte inhaltliche Auffassungen zum ‚Gegenstand‘ Musiktheorie und damit verbundene didaktische Einschätzungen ineinandergreifen. (DIPF/Orig.) | ||
520 | |a Abstract: Based on qualitative research, this paper investigates teachers’ conceptions of music theory, how they think about teaching the subject, and whether certain types can be distinguished in this regard. Three ideal types were identified. They differ, among other things, in which aspects of music theory they consider central: propositional knowledge about music theory or the connection to pieces of music, the connection to listening, and the connection to practice. If the first aspect is strongly emphasized, music theory tends to be decontextualized and thought of as an end in itself. If the latter aspects are emphasized, especially teachers at schools with a focus on music strongly relate the individual aspects of music theory to each other. Other teachers typically problematize the teaching of music theory. (DIPF/Orig.) | ||
650 | 7 | |8 1\p |a Musiktheorie |0 (DE-588)4040876-0 |0 (DE-603)085111856 |2 gnd | |
650 | 7 | |8 2\p |a Musikerziehung |0 (DE-588)4040843-7 |0 (DE-603)085111740 |2 gnd | |
650 | 7 | |8 3\p |a Typologie |0 (DE-588)4061321-5 |0 (DE-603)08517033X |2 gnd | |
650 | 7 | |8 4\p |a Unterricht |0 (DE-588)4062005-0 |0 (DE-603)085172456 |2 gnd | |
650 | 7 | |8 5\p |a Unterrichtsmethode |0 (DE-588)4078637-7 |0 (DE-603)085223050 |2 gnd | |
650 | 7 | |8 6\p |a Musizieren |0 (DE-588)4170838-6 |0 (DE-603)085784427 |2 gnd | |
650 | 7 | |8 7\p |a Musikstudium |0 (DE-588)4040871-1 |0 (DE-603)085111821 |2 gnd | |
856 | |u https://doi.org/10.25656/01:26271 |x Resolving-System | ||
856 | |u https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-262715 |x Resolving-System | ||
856 | |q text/html |u https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=26271 |x Verlag |z kostenfrei | ||
856 | |q application/pdf |u https://www.pedocs.de/volltexte/2023/26271/pdf/AMPF_2022_43_Ruf_Eine_Typologie_des_Denkens.pdf |x Verlag |z kostenfrei |3 Volltext |s 1549.80 kB | ||
883 | 0 | |8 1\p |a maschinell gebildet |c 0,92765 |q DE-101 | |
883 | 0 | |8 2\p |a maschinell gebildet |c 0,68576 |q DE-101 | |
883 | 0 | |8 3\p |a maschinell gebildet |c 0,10586 |q DE-101 | |
883 | 0 | |8 4\p |a maschinell gebildet |c 0,08520 |q DE-101 | |
883 | 0 | |8 5\p |a maschinell gebildet |c 0,08155 |q DE-101 | |
883 | 0 | |8 6\p |a maschinell gebildet |c 0,07951 |q DE-101 | |
883 | 0 | |8 7\p |a maschinell gebildet |c 0,05638 |q DE-101 | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1231514159 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1231514167 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1231514175 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1231514183 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1231514191 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1231514205 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1231514213 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1231514221 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)123151423X |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1231514248 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1231514256 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1231514264 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1231514272 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1231514280 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1231514299 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1231514302 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1231514310 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1231514329 |b DE-603 |c HES |d d |