Neighbours and strangers

Titel: Neighbours and strangers : literary and cultural relations in Germany, Austria and Central Europe since 1989 / ed. by Ian Foster ...
Beteiligt:
Veröffentlicht: Amsterdam ˜[u.a.]œ : Rodopi, 2004
Umfang: VI, 284 S.
Format: Buch
Sprache: Englisch
Schriftenreihe/
mehrbändiges Werk:
German monitor ; 59
RVK-Notation:
Schlagworte:
ISBN: 9042018917
Lokale Klassifikation: 3 10 Ea ; 29 10 Ea
  • Acknowledgements
  • p. vii
  • Introduction
  • p. 1
  • 'Bohmen liegt am Meer', or When Writers Redraw Maps
  • p. 7
  • The German Imagination and the Decline of the East: Three Recent German Novels (Edgar Hilsenrath, Jossel Wassermanns Heimkehr; Hans-Ulrich Treichel, Der Verlorene; Gunter Grass, Im Krebsgang)
  • p. 27
  • Rumanitat in den Buchern eines Deutschen
  • p. 43
  • 'A German comes home to Germany': Richard Wagner's journey from the Banat to Berlin, from the periphery to the centre
  • p. 55
  • Die Migrantenschriftstellerin Irena Brezna
  • p. 73
  • The Return of the Native, or the Neighbours are back: Anna Mitgutsch's novel Haus der Kindheit
  • p. 85
  • Dreams on the Danube. Elisabeth Reichart's Nachtmar
  • p. 105
  • 'immer weiter ostwarts und immer weiter zuruck in der Zeit': Exploring the extended kith and kin of W.G. Sebald's Austerlitz
  • p. 121
  • Culture Clash: The Austrian Freedom Party (FPO) and the Austrian Avant-Garde in the 1990s
  • p. 143
  • The limits of memory: Christoph Ransmayr's journalistic writings
  • p. 159
  • 'Gedachtnisgeschichte'--Ein Vergleich von Deutschland und Osterreich in Bezug auf Pierre Noras Konzept der lieux de memoire
  • p. 173
  • Albanische Braute, Monokeleffekt und montenegrinische Barbarei: DDR-Erfahrung in der Fremde und Subjektutopie in Irmtraud Morgners Hochzeit in Konstantinopel
  • p. 197
  • Irene Bohme's novel Die Buchhandlerin. A Case of Reconstructing the Past in the Image of the Future?
  • p. 219
  • Contemporary German Drama as Aesthetic Resistance against Right-wing Radicalism
  • p. 239
  • 'Heimat' in Central European Cinema
  • p. 257
  • Notes on Contributors
  • p. 281