Architekturzeichnungen der deutschen Renaissance

Titel: Architekturzeichnungen der deutschen Renaissance : Funktion und Bildlichkeit zeichnerischer Produktion 1500–1650
Verfasser:
Veröffentlicht: [Erscheinungsort nicht ermittelbar] : Modern Academic Publishing, 2016
Umfang: 1 Online-Ressource (410 Seiten)
Format: E-Book
Sprache: Deutsch
RVK-Notation:
Schlagworte:
ISBN: 9783946198048 ; 9783946198079 ; 9783946198055 ; 9783946198062
alg: 40251650
001A    $06054:21-04-17 
001B    $01999:07-05-25 $t00:49:53.000 
001D    $06054:21-04-17 
001U    $0utf8 
001X    $00 
002@    $0Oax 
002C    $aText $btxt $2rdacontent 
002D    $aComputermedien $bc $2rdamedia 
002E    $aOnline-Ressource $bcr $2rdacarrier 
003@    $0402516508 
004A    $A978-3-946198-04-8 
004A    $A978-3-946198-07-9 
004A    $A978-3-946198-05-5 
004A    $A978-3-946198-06-2 
007A    $0402516508 $aHEB 
007I    $0OAB-19038 
007I    $0doab-handle/20.500.12854/27139 
009Q    $S0 $uhttps://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/27139 $xH 
010@    $ager 
011@    $a2016 
013D    $RWissenschaftliche Literatur $#Dissertations, Academic $#Thèses et écrits académiques $74113937-9 $8Hochschulschrift [Ts1] $9085338818 
017B    $aZDB-94-OAB 
021A    $aArchitekturzeichnungen der deutschen Renaissance $dFunktion und Bildlichkeit zeichnerischer Produktion 1500–1650 
028A    $BVerfasser $4aut $D20220215 $Ecgwrk $7135695848 $8Fitzner, Sebastian$Z1982- [Tp3] $9201463199 
033A    $p[Erscheinungsort nicht ermittelbar] $nModern Academic Publishing 
033E    $pThe Hague $nOAPEN FOUNDATION 
034D    $a1 Online-Ressource (410 Seiten) 
044A    $aArts in general $S#0 $N650 
044A    $aArchitecture $S#0 $N650 
044A    $aHistory of the arts $S#0 $N650 
044A    $aArchitectural drawing $S## $N653 
044A    $aRenaissance 1400-1600 $S## $N653 
044A    $aVisual Culture $S## $N653 
044A    $aEducation $S## $N653 
044A    $aArchitecture $S## $N653 
044A    $aArchitekturzeichnung $S## $N653 
044A    $aRenaissance 1400–1600 $S## $N653 
044A    $aVisuelle Kultur $S## $N653 
044A    $aErziehung und Bildung $S## $N653 
044A    $aArchitektur $S## $N653 
044K    $qDNB $RDeutsches Sprachgebiet $RDeutschland $RDeutschland $#Deutsche Länder $#Germany Deutschland $#Heiliges Römisches Reich $#Rheinbund $#Deutscher Bund $#Norddeutscher Bund $#Deutsches Reich $#Deutschland Gebiet unter Alliierter Besatzung $#Deutschland Bundesrepublik, 1990- $#BRD 1990- $#Federal Republic of Germany Deutschland $#Republic of Germany Deutschland $#Allemagne Deutschland $#Ǧumhūrīyat Almāniyā al-Ittiḥādīya $#Bundesrepublik Deutschland 1990- $#BRD $#Niemcy $#République Fédérale d'Allemagne Deutschland $#Repubblica Federale di Germania Deutschland $#Germanija $#Federativnaja Respublika Germanija $#FRG $#Deyizhi-Lianbang-Gongheguo $74011882-4 $8Deutschland [Tg1] $9085025550 
044K    $qDNB $RZeichnung $RBauentwurf $RBauzeichnung $#Architectural drawing $#Dessin d'architecture $#Bauriss $#Architekturskizze $74068827-6 $8Architekturzeichnung [Ts1] $9085193348 
044K    $qDNB $RHumanismus $#Renaissance $#Renaissance $#Rinascimento $#Renacimiento $#Renaissance $74049450-0 $8Renaissance [Ts1] $9085137979 
044K    $RMoritz $REngelhardt, Daniel $#Scheffer, Wilhelm $#Scheffern, Wilhelm $#Dillich, Wilhelm $#Schäffer Dilich, Wilhelm $#Schäfer Dilich, Wilhelm $#Schäffer-Dilich, Wilhelm $#Scheffer-Dilich, Wilhelm $#Schäfer genannt Dilich, Wilhelm $#Schäffer genannt Dilich, Wilhelm $#Schäffer, Wilhelm $#Schäfer, Wilhelm $#Schöffer, Wilhelm $#Dillichius, Wilhelmus $#Dilichius, Wilhelmus $#Dilichius, Johannes Wilhelmus $#Dilich, Johann Wilhelm $7119100754 $8Dilich, Wilhelm$Z1571-1650 [Tp1] $9087440962 
044K    $RWilhelm $RAgnes $RJuliane $RJohann $ROtto $RElisabeth $RWilhelm $RPhilipp $RHermann $RFriedrich $RErnst $RChesnecopherus, Nils $RGoclenius, Rudolf der Ältere $RBachmann, Konrad $RPyrites, Ptolemaeus $#Moritz  $#Moritz  $#Mauritius  $#Mauricius  $#Moritz  $#Moriz  $#Maurice  $#Maurice  $#Moritz  $#Mauritius  $#M. L. H. $#M. H. L. $#M.L.H. $#M.H.L. $#Moritz  $#Maurice  $#Maurice  $#LeSavant, Maurice $#Savant, Maurice le $#Moritz August  $#Maurice  $#Moritz  $#Hessen-Kassel, Moritz von Landgrave $#Moritz  $#Moritz  $#Moritz  $#Hessen, Moritz von $#Hessen-Kassel, Moritz von Landgraf $#Moritz  $#Moritz  $#Moritz  $#Moritz  $#Der Wohlgenannte $#Wohlgenannte, Der $#Moritz/von, Hessen, $711858412X $8$PMoritz$lHessen-Kassel, Landgraf, 1572-1632$Z1572-1632 [Tp1] $908692513X 
044K    $RCollegium Adelphicum Mauritianum $#Schola Aulica $71034965565 $8Collegium Mauritianum [Tb1] $9321689674 
045E    $c720 $c943 
045R    $aGeschichte 1500-1650 
045Z    $8ZH 4000 [Tkv] $9415087457 
047A    $aSacherschließung maschinell aus paralleler Ausg. übernommen 
047I    $aArchitectural drawings of the ›German Renaissance‹ have, with a few exceptions, remained unexplored objects. This is contrasted by the vast amount of surviving objects, of which roughly 8.000 drawings from the 16th to the early 17th century originate from the German territories. Despite being neglected for a long time, these drawings, however, convey a diverse picture of building in theory and practice, and are characterized by remarkable variations in their depiction of architecture.Aside from the various historical uses of the drawings, a closer examination can reveal the historical conditions for and the impacts of architectural drawing in general. The present study, therefore, aims to categorise the architectural drawings in order to extract their implied knowledge and to embed them in their respective historic discourses and epistemic systems.The main argument is that architectural drawings were not only tools for the design process of castles, gardens, civic buildings, or fortresses. Instead, they were part of complex communication processes, and were crucial objects of preserving architectural knowledge and invention. Architectural drawings should rather be understood as ›significant objects‹ (»Bedeutungsträger«) of cultural practices, conveying historic concepts of space and built environments.In order to determine the very diverse aspects of the architectural drawing in the Northern Renaissance, this study is based upon a select number of drawings from various regions of the German states and newly discovered written sources. Due to the lack of architectural drawings in the northern regions of Germany, the majority of the selected drawings are from the south and middle-east of Germany (e.g. in Dresden, Nuremberg, or Kassel).The lack of contemporary art historical studies on ›German Renaissance‹ architectural drawings has made it even more crucial to focus on historic material. Therefore, this study provides written sources dealing with concepts of ›drawing theories‹, as well as the thus far unknown concept of a treatise depicting design processes and functions of architectural drawings.In order to rethink the ›visual culture‹ of architectural drawings of the ›German Renaissance‹, this study relies on traditional art historical and historical methods (»Quellenkritik«) to evaluate the written and drawn sources, and on methods of media studies and visual studies (»Bildwissenschaft«) to disclose pictorial strategies of visualization and communication.This book is structured in four main chapters dealing with theory and profession, function and impact, practice, and design techniques of architectural drawings between 1500 and 1650 in the German countries. While the first three chapters are concerned with the theory, design techniques, historic, and social context of the drawings, the fourth chapter presents case studies reflecting their function, use, and impact.Although this analysis is hugely concerned with objects originating from the Holy Roman Empire, it aims to reconstruct a general idea of the complex phenomena of production, visualization, communication, display, and collecting of knowledge by the means of architectural drawings, which can easily be applied to objects from any other ›region‹ of that period.While being mainly used for common design processes, architectural drawings are defined by their wide-ranging utilisation, ranging from legal documents to material in the civic and princely education. It can be observed that draughtsmen of architectural drawings come from heterogeneous backgrounds to include not only architects, engineers, and town master masons, but also goldsmiths, structural draughtsmen, musicians, and even princes themselves. Accordingly, drawings could be plain administrative documents or, at times, valuable collection pieces, which is reflected in their depository – objects could be found at various places at the court or civic administration such as the registry, the library, and the armoury, but also in the Cabinet of Curiosities, or in the architect’s personal archive.Even with only a small number of known approaches theorizing architectural drawings and design practices during the 16th century, it is possible to reveal a broad influence on drawing theories, especially by perspective treatises and the so-called »Visier- und Messkunst« (measuring).Reconstructing the various places of producing, collecting, displaying, and studying architectural drawings shows that architectural drawings were a crucial part in cultural processes of understanding, organizing, and dealing with the built environment.

Architekturzeichnungen sind nicht nur Medien zur Planung und Visualisierung von Architektur, sondern bedeutende Quellen historischer Entwurfstheorien, Entwurfspraktiken und Wissensproduktion. Während italienische Architekturzeichnungen etablierte Quellen der Renaissanceforschung sind, wird hier erstmals der Blick auf bislang vernachlässigte Zeichnungen der ›deutschen Renaissance‹ gelegt. Die vorliegende Studie untersucht sowohl die zeichnerischen Darstellungstechniken und Theorien als auch ihre allgemeine Bedeutung als Form- und Wissensspeicher. Der Autor analysiert dabei etwa die variable Verwendung der Zeichnungen vom Entwurfsmedium über das Rechtsdokument bis hin zur Prinzenerziehung und hebt den Stellenwert von Zeichnung und Zeichnungstheorie für verschiedene Professionen sowie das Selbstverständnis der Architekten hervor. Zudem werden erste Einblicke in die fürstliche und reichsstädtische Sammlungsgeschichte von Architekturzeichnungen in Kunstkammern, Bibliotheken und Kanzleien gegeben. Anhand von exemplarischen Fallstudien und neu erschlossenem Quellenmaterial werden so nicht nur neue Einsichten in die Funktionen und Semantiken zeichnerischer Produktion eröffnet, sondern auch übergreifende Fragen der historischen Wahrnehmung von Architektur in der Frühen Neuzeit verhandelt.Sebastian Fitzner wurde 2013 im Fach Kunstgeschichte an der Ludwig-Maximilians-Universität bei Prof. Dr. Stephan Hoppe promoviert und war wissenschaftlicher Assistent am Institut für Kunstgeschichte der LMU (2010–2014). Zuvor war er wissenschaftlicher Mitarbeiter an der Sächsischen Landesbibliothek ‒ Staats- und Universitätsbibliothek Dresden (SLUB) im Rahmen des DFG-Projekts »Architektur- und Ingenieurzeichnungen der deutschen Renaissance. Digitalisierung und wissenschaftliche Erschließung des Zeichnungsbestandes von 1500‒1650« (2009–2010) und Mitglied des DFG-Forschungsnetzwerkes Schnittstelle Bild. Architekturgeschichte und Bildkritik im Dialog 1400–1800. Aktuell ist er Juniorprofessor für Architekturgeschichte und Architekturtheorie der Frühen Neuzeit in Europa und Amerika (1500–1800) am Kunsthistorischen Institut der Freien Universität Berlin.Beiträge zu seiner Forschung veröffentlicht er unter anderem in seinem Blog »ArchitecturalDrawings – Images and Representations of Architecture in the Early Modern Period«.Webseite: http://fu-berlin.academia.edu/SebastianFitzner... lok: 40251650 3 exp: 40251650 3 1 #EPN 201B/01 $013-01-22 $t22:54:14.474 201U/01 $0utf8 203@/01 $0805539530 208@/01 $a21-04-17 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/27139 $XH lok: 40251650 5 exp: 40251650 5 1 #EPN 201B/01 $013-01-22 $t22:54:14.479 201U/01 $0utf8 203@/01 $01001910737 208@/01 $a24-06-17 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/27139 $XH lok: 40251650 8 exp: 40251650 8 1 #EPN 201B/01 $013-01-22 $t22:54:14.484 201U/01 $0utf8 203@/01 $0805539549 208@/01 $a21-04-17 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/27139 $XH lok: 40251650 10 exp: 40251650 10 1 #EPN 201B/01 $013-01-22 $t22:54:14.491 201U/01 $0utf8 203@/01 $0805539557 208@/01 $a21-04-17 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/27139 $XH lok: 40251650 11 exp: 40251650 11 1 #EPN 201B/01 $013-01-22 $t22:54:14.496 201U/01 $0utf8 203@/01 $01001910745 208@/01 $a24-06-17 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/27139 $XH lok: 40251650 13 exp: 40251650 13 1 #EPN 201B/01 $013-01-22 $t22:54:14.502 201U/01 $0utf8 203@/01 $01007442638 208@/01 $a14-09-17 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/27139 $XH lok: 40251650 20 exp: 40251650 20 1 #EPN 201B/01 $013-01-22 $t22:54:14.510 201U/01 $0utf8 203@/01 $0805539565 208@/01 $a21-04-17 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/27139 $XH lok: 40251650 21 exp: 40251650 21 1 #EPN 201B/01 $013-01-22 $t22:54:14.515 201U/01 $0utf8 203@/01 $01001632907 208@/01 $a23-06-17 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/27139 $XH lok: 40251650 23 exp: 40251650 23 1 #EPN 201B/01 $013-01-22 $t22:54:14.519 201U/01 $0utf8 203@/01 $0805539573 208@/01 $a21-04-17 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/27139 $XH lok: 40251650 24 exp: 40251650 24 1 #EPN 201B/01 $013-01-22 $t22:54:14.523 201U/01 $0utf8 203@/01 $01001910753 208@/01 $a24-06-17 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/27139 $XH lok: 40251650 25 exp: 40251650 25 1 #EPN 201B/01 $013-01-22 $t22:54:14.528 201U/01 $0utf8 203@/01 $0805539581 208@/01 $a21-04-17 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/27139 $XH lok: 40251650 36 exp: 40251650 36 1 #EPN 201B/01 $013-01-22 $t22:54:14.589 201C/01 $013-01-22 201U/01 $0utf8 203@/01 $01176696440 208@/01 $a13-01-22 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/27139 $XH lok: 40251650 49 exp: 40251650 49 1 #EPN 201B/01 $013-01-22 $t22:54:14.532 201U/01 $0utf8 203@/01 $01001910761 208@/01 $a24-06-17 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/27139 $XH lok: 40251650 51 exp: 40251650 51 1 #EPN 201B/01 $013-01-22 $t22:54:14.541 201U/01 $0utf8 203@/01 $01007442662 208@/01 $a14-09-17 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/27139 $XH lok: 40251650 59 exp: 40251650 59 1 #EPN 201B/01 $013-01-22 $t22:54:14.549 201U/01 $0utf8 203@/01 $01007442689 208@/01 $a14-09-17 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/27139 $XH lok: 40251650 69 exp: 40251650 69 1 #EPN 201B/01 $013-01-22 $t22:54:14.554 201U/01 $0utf8 203@/01 $01007442697 208@/01 $a14-09-17 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/27139 $XH lok: 40251650 74 exp: 40251650 74 1 #EPN 201B/01 $009-10-24 $t23:17:35.338 201C/01 $009-10-24 201U/01 $0utf8 203@/01 $01276955529 208@/01 $a09-10-24 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/27139 $XH lok: 40251650 75 exp: 40251650 75 1 #EPN 201B/01 $013-01-22 $t22:54:14.558 201U/01 $0utf8 203@/01 $0100191077X 208@/01 $a24-06-17 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/27139 $XH lok: 40251650 76 exp: 40251650 76 1 #EPN 201B/01 $013-01-22 $t22:54:14.563 201U/01 $0utf8 203@/01 $01001910788 208@/01 $a24-06-17 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/27139 $XH lok: 40251650 107 exp: 40251650 107 1 #EPN 201B/01 $013-01-22 $t22:54:14.567 201C/01 $008-05-20 201U/01 $0utf8 203@/01 $01105355810 208@/01 $a08-05-20 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/27139 $XH lok: 40251650 108 exp: 40251650 108 1 #EPN 201B/01 $013-01-22 $t22:54:14.576 201C/01 $008-05-20 201U/01 $0utf8 203@/01 $01105355829 208@/01 $a08-05-20 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/27139 $XH lok: 40251650 204 exp: 40251650 204 1 #EPN 201B/01 $013-01-22 $t22:54:14.580 201U/01 $0utf8 203@/01 $080553959X 208@/01 $a21-04-17 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/27139 $XH lok: 40251650 205 exp: 40251650 205 1 #EPN 201B/01 $013-01-22 $t22:54:14.585 201U/01 $0utf8 203@/01 $0805539603 208@/01 $a21-04-17 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/27139 $XH

LEADER 00000cam a22000002c 4500
001 402516508
003 DE-603
005 20250507004953.0
007 cr||||||||||||
008 170421s2016 xx |||| om u00||u|ger c
020 |a 9783946198048 
020 |a 9783946198079 
020 |a 9783946198055 
020 |a 9783946198062 
035 |a (DE-599)HEB402516508 
040 |a DE-603  |b ger  |c DE-603  |d DE-603 
041 |a ger 
084 |a 720  |a 943  |q DE-101  |2 sdnb 
084 |a ZH 4000  |0 (DE-625)156131:  |0 (DE-603)415087457  |2 rvk 
100 1 |a Fitzner, Sebastian  |d 1982-  |e Verfasser  |4 aut  |0 (DE-603)201463199  |0 (DE-588)135695848  |2 gnd 
245 0 0 |a Architekturzeichnungen der deutschen Renaissance  |b Funktion und Bildlichkeit zeichnerischer Produktion 1500–1650 
264 1 |a [Erscheinungsort nicht ermittelbar]  |b Modern Academic Publishing  |c 2016 
264 2 |a The Hague  |b OAPEN FOUNDATION 
300 |a 1 Online-Ressource (410 Seiten) 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
520 |a Architectural drawings of the ›German Renaissance‹ have, with a few exceptions, remained unexplored objects. This is contrasted by the vast amount of surviving objects, of which roughly 8.000 drawings from the 16th to the early 17th century originate from the German territories. Despite being neglected for a long time, these drawings, however, convey a diverse picture of building in theory and practice, and are characterized by remarkable variations in their depiction of architecture.Aside from the various historical uses of the drawings, a closer examination can reveal the historical conditions for and the impacts of architectural drawing in general. The present study, therefore, aims to categorise the architectural drawings in order to extract their implied knowledge and to embed them in their respective historic discourses and epistemic systems.The main argument is that architectural drawings were not only tools for the design process of castles, gardens, civic buildings, or fortresses. Instead, they were part of complex communication processes, and were crucial objects of preserving architectural knowledge and invention. Architectural drawings should rather be understood as ›significant objects‹ (»Bedeutungsträger«) of cultural practices, conveying historic concepts of space and built environments.In order to determine the very diverse aspects of the architectural drawing in the Northern Renaissance, this study is based upon a select number of drawings from various regions of the German states and newly discovered written sources. Due to the lack of architectural drawings in the northern regions of Germany, the majority of the selected drawings are from the south and middle-east of Germany (e.g. in Dresden, Nuremberg, or Kassel).The lack of contemporary art historical studies on ›German Renaissance‹ architectural drawings has made it even more crucial to focus on historic material. Therefore, this study provides written sources dealing with concepts of ›drawing theories‹, as well as the thus far unknown concept of a treatise depicting design processes and functions of architectural drawings.In order to rethink the ›visual culture‹ of architectural drawings of the ›German Renaissance‹, this study relies on traditional art historical and historical methods (»Quellenkritik«) to evaluate the written and drawn sources, and on methods of media studies and visual studies (»Bildwissenschaft«) to disclose pictorial strategies of visualization and communication.This book is structured in four main chapters dealing with theory and profession, function and impact, practice, and design techniques of architectural drawings between 1500 and 1650 in the German countries. While the first three chapters are concerned with the theory, design techniques, historic, and social context of the drawings, the fourth chapter presents case studies reflecting their function, use, and impact.Although this analysis is hugely concerned with objects originating from the Holy Roman Empire, it aims to reconstruct a general idea of the complex phenomena of production, visualization, communication, display, and collecting of knowledge by the means of architectural drawings, which can easily be applied to objects from any other ›region‹ of that period.While being mainly used for common design processes, architectural drawings are defined by their wide-ranging utilisation, ranging from legal documents to material in the civic and princely education. It can be observed that draughtsmen of architectural drawings come from heterogeneous backgrounds to include not only architects, engineers, and town master masons, but also goldsmiths, structural draughtsmen, musicians, and even princes themselves. Accordingly, drawings could be plain administrative documents or, at times, valuable collection pieces, which is reflected in their depository – objects could be found at various places at the court or civic administration such as the registry, the library, and the armoury, but also in the Cabinet of Curiosities, or in the architect’s personal archive.Even with only a small number of known approaches theorizing architectural drawings and design practices during the 16th century, it is possible to reveal a broad influence on drawing theories, especially by perspective treatises and the so-called »Visier- und Messkunst« (measuring).Reconstructing the various places of producing, collecting, displaying, and studying architectural drawings shows that architectural drawings were a crucial part in cultural processes of understanding, organizing, and dealing with the built environment.<p>Architekturzeichnungen sind nicht nur Medien zur Planung und Visualisierung von Architektur, sondern bedeutende Quellen historischer Entwurfstheorien, Entwurfspraktiken und Wissensproduktion. Während italienische Architekturzeichnungen etablierte Quellen der Renaissanceforschung sind, wird hier erstmals der Blick auf bislang vernachlässigte Zeichnungen der ›deutschen Renaissance‹ gelegt. Die vorliegende Studie untersucht sowohl die zeichnerischen Darstellungstechniken und Theorien als auch ihre allgemeine Bedeutung als Form- und Wissensspeicher. Der Autor analysiert dabei etwa die variable Verwendung der Zeichnungen vom Entwurfsmedium über das Rechtsdokument bis hin zur Prinzenerziehung und hebt den Stellenwert von Zeichnung und Zeichnungstheorie für verschiedene Professionen sowie das Selbstverständnis der Architekten hervor. Zudem werden erste Einblicke in die fürstliche und reichsstädtische Sammlungsgeschichte von Architekturzeichnungen in Kunstkammern, Bibliotheken und Kanzleien gegeben. Anhand von exemplarischen Fallstudien und neu erschlossenem Quellenmaterial werden so nicht nur neue Einsichten in die Funktionen und Semantiken zeichnerischer Produktion eröffnet, sondern auch übergreifende Fragen der historischen Wahrnehmung von Architektur in der Frühen Neuzeit verhandelt.Sebastian Fitzner wurde 2013 im Fach Kunstgeschichte an der Ludwig-Maximilians-Universität bei Prof. Dr. Stephan Hoppe promoviert und war wissenschaftlicher Assistent am Institut für Kunstgeschichte der LMU (2010–2014). Zuvor war er wissenschaftlicher Mitarbeiter an der Sächsischen Landesbibliothek ‒ Staats- und Universitätsbibliothek Dresden (SLUB) im Rahmen des DFG-Projekts »Architektur- und Ingenieurzeichnungen der deutschen Renaissance. Digitalisierung und wissenschaftliche Erschließung des Zeichnungsbestandes von 1500‒1650« (2009–2010) und Mitglied des DFG-Forschungsnetzwerkes Schnittstelle Bild. Architekturgeschichte und Bildkritik im Dialog 1400–1800. Aktuell ist er Juniorprofessor für Architekturgeschichte und Architekturtheorie der Frühen Neuzeit in Europa und Amerika (1500–1800) am Kunsthistorischen Institut der Freien Universität Berlin.Beiträge zu seiner Forschung veröffentlicht er unter anderem in seinem Blog »ArchitecturalDrawings – Images and Representations of Architecture in the Early Modern Period«.Webseite: http://fu-berlin.academia.edu/SebastianFitzner... 
600 0 7 |a Moritz  |c Hessen-Kassel, Landgraf, 1572-1632  |d 1572-1632  |0 (DE-588)11858412X  |0 (DE-603)08692513X  |2 gnd 
600 1 7 |a Dilich, Wilhelm  |d 1571-1650  |0 (DE-588)119100754  |0 (DE-603)087440962  |2 gnd 
610 1 7 |a Collegium Mauritianum  |2 gnd  |0 (DE-588)1034965565  |0 (DE-603)321689674 
648 7 |a Geschichte 1500-1650  |2 gnd 
650 7 |a Architekturzeichnung  |0 (DE-588)4068827-6  |0 (DE-603)085193348  |2 gnd 
650 7 |a Renaissance  |0 (DE-588)4049450-0  |0 (DE-603)085137979  |2 gnd 
651 7 |a Deutschland  |0 (DE-588)4011882-4  |0 (DE-603)085025550  |2 gnd 
655 7 |a Hochschulschrift  |2 gnd-content  |0 (DE-588)4113937-9  |0 (DE-603)085338818 
856 |u https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/27139  |x Verlag  |z kostenfrei 
912 |a ZDB-94-OAB 
924 1 |9 603  |a (DE-603)805539530  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1001910737  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)805539549  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)805539557  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1001910745  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1007442638  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)805539565  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1001632907  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)805539573  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1001910753  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)805539581  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1176696440  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1001910761  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1007442662  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1007442689  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1007442697  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1276955529  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)100191077X  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1001910788  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1105355810  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1105355829  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)80553959X  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)805539603  |b DE-603  |c HES  |d d