Specificity and enrichment in retrieval practice

Titel: Specificity and enrichment in retrieval practice : : understanding retrieval practice in education
Verfasser:
Beteiligt: ; ;
Körperschaft:
Veröffentlicht: Freiburg : Universität, 2020
Umfang: Online-Ressource
Format: E-Book
Sprache: Englisch
Hochschulschrift: Dissertation, Universität Freiburg, 2020
Kein Bild verfügbar
X
alg: 46077852
001A    $06000:05-03-20 
001B    $01999:11-10-24 $t23:38:29.000 
001D    $06000:05-03-20 
001U    $0utf8 
001X    $00 
002@    $0Oax 
002C    $aText $btxt $2rdacontent 
002D    $aComputermedien $bc $2rdamedia 
002E    $aOnline-Ressource $bcr $2rdacarrier 
003@    $0460778528 
004P    $010.6094/UNIFR/154834 
004U    $0urn:nbn:de:bsz:25-freidok-1548349 
006G    $01205256873 
006U    $020,O03 $f20200224 
007A    $01205256873 $aDNB 
009Q    $uhttps://doi.org/10.6094/UNIFR/154834 $xR 
009Q    $uhttps://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:25-freidok-1548349 $xR 
009Q    $qapplication/pdf $S0 $uhttps://freidok.uni-freiburg.de/data/154834 $xH 
010@    $aeng 
010E    $erda 
011@    $a2020 $n2020 
021A    $aSpecificity and enrichment in retrieval practice $d: understanding retrieval practice in education 
028A    $BVerfasser $4aut $71123088462 $8Endres, Tino [Tp3] $9397895593 
028C    $BAkademischer Betreuer $4dgs $7143830295 $8Renkl, Alexander$Z1958- [Tp3] $9233208887 
028C    $aCarpenter $BAkademischer Betreuer $dShana $4dgs 
028C    $BAkademischer Betreuer $4dgs $7129121266 $8Kiesel, Andrea$Z1974- [Tp1] $9159502683 
029F    $BGrad-verleihende Institution $RAlbert-Ludwigs-Universität Freiburg $RAlbert-Ludwigs-Universität Freiburg $RAlbert-Ludwigs-Universität Freiburg $#Wirtschafts- und Verhaltenswissenschaftliche Fakultät Freiburg im Breisgau $#University of Freiburg, Faculty of Economics and Behavioral Sciences $4dgg $71081954825 $8Albert-Ludwigs-Universität Freiburg$bWirtschafts- und Verhaltenswissenschaftliche Fakultät [Tb1] $936929503X 
033A    $pFreiburg $nUniversität 
034D    $aOnline-Ressource 
037C    $dDissertation $eUniversität Freiburg $f2020 
045E    $c020 
047I    $aAbstract: In this thesis, we summarize the evidence on retrieval practice in settings of educational relevance. We link the important effects of retrieval practice and their moderators to current theoretical frameworks. Additionally, we will empirically answer two questions that have received little attention in the literature. Is the specificity of the retrieval task (free recall vs. short answer) relevant for retrieval practice and is it possible to enrich retrieval by elaborative prompts to improve comprehension? Our results show that targeted retrieval by short answer improves memory performance on specific contents and increases metacognitive accuracy. On the other hand, unspecific retrieval by free recall improves broader knowledge and increases subsequent motivation in terms of situational interest and self-efficacy. The enrichment of retrieval through elaborative prompts does not improve factual knowledge but understanding. The amount of learners' elaborations is crucial for this improvement. This thesis promotes a perspective of multiple theoretical accounts of retrieval practice. Different accounts explain findings within their scope. The elaborative retrieval theory can best predict the direct effects resulting from different types of recall tasks. When using different learning goals (e.g., recall vs. comprehension), it is necessary to consider additional theories. In practical terms, the present finding suggests that the characteristics of retrieval practice tasks should be aligned to the primary learning goals.

Keywords: Retrieval practice, learning goals, theories of retrieval practice, indirect effects of retrieval practice 047I $aAbstract: In dieser Arbeit stellen wir Erkenntnisse zum bedeutungshaltigen abrufbasierten Lernen zusammen. Wir beziehen die wichtigsten Effekte des abrufbasierten Lernens und deren Moderatoren auf theoretische Modelle in diesem Bereich. Darüber hinaus beantworten wir empirisch zwei Fragen, die in der aktuellen Literatur bisher wenig Beachtung fanden. Ist die Spezifität der Abrufaufgabe (freie Erinnerungsaufgabe oder spezifische Fragen) für das Lernen relevant und ist es möglich, die Abrufaufgabe durch eine Elaborationsauforderung zu ergänzen, umso das Verständnis zu verbessern? Unsere Ergebnisse zeigen, dass ein gezielter Abruf durch spezifische Fragen zu einer besseren Gedächtnisleistung bzgl. der gezielt abgefragten Inhalte führt und die Genauigkeit der metakognitiven Einschätzung des Lernerfolgs erhöht. Ein unspezifischer Abruf verbessert das Wissen global und erhöht die Motivation im Sinne von situativem Interesse und Selbstwirksamkeit. Die Anreicherung des Abrufs durch Elaborationsprompts verbessert zwar nicht das Faktenwissen, aber das Verständnis. Für diese Verbesserung ist die Anzahl der von den Lernenden gezeigten Elaborationen verantwortlich. Insgesamt legt diese Arbeit nahe, dass verschiedene theoretische Modelle in verschiedenen Anwendungskontext besondere Erklärungskraft haben. Die vorliegenden Befunde zu den Effekten unterschiedlicher Abrufaufgaben kann die Elaborative-Retrieval-Theorie am besten erklären. Bei der Betrachtung unterschiedlicher Ziele (z. B. Abruf oder Verstehen) ist es notwendig, zusätzlich andere Theorien heranzuziehen. In praktischer Hinsicht zeigen die vorliegenden Befunde, dass die Merkmale der Abrufaufgaben auf das Lernziel abgestimmt sein sollten.

Schlüsselworte: abrufbasiertes Lernen, Lernziele, Theorien des abrufbasierten Lernens, indirekte Effekte des abrufbasierten Lernens lok: 46077852 3 exp: 46077852 3 1 #EPN 201B/01 $006-03-20 $t22:57:04.048 201C/01 $006-03-20 201U/01 $0utf8 203@/01 $01086060989 208@/01 $a06-03-20 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://freidok.uni-freiburg.de/data/154834 $XH lok: 46077852 5 exp: 46077852 5 1 #EPN 201B/01 $006-03-20 $t22:57:04.063 201C/01 $006-03-20 201U/01 $0utf8 203@/01 $01086060997 208@/01 $a06-03-20 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://freidok.uni-freiburg.de/data/154834 $XH lok: 46077852 8 exp: 46077852 8 1 #EPN 201B/01 $006-03-20 $t22:57:04.083 201C/01 $006-03-20 201U/01 $0utf8 203@/01 $01086061004 208@/01 $a06-03-20 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://freidok.uni-freiburg.de/data/154834 $XH lok: 46077852 10 exp: 46077852 10 1 #EPN 201B/01 $006-03-20 $t22:57:04.103 201C/01 $006-03-20 201U/01 $0utf8 203@/01 $01086061012 208@/01 $a06-03-20 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://freidok.uni-freiburg.de/data/154834 $XH lok: 46077852 11 exp: 46077852 11 1 #EPN 201B/01 $006-03-20 $t22:57:04.111 201C/01 $006-03-20 201U/01 $0utf8 203@/01 $01086061020 208@/01 $a06-03-20 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://freidok.uni-freiburg.de/data/154834 $XH lok: 46077852 13 exp: 46077852 13 1 #EPN 201B/01 $006-03-20 $t22:57:04.119 201C/01 $006-03-20 201U/01 $0utf8 203@/01 $01086061039 208@/01 $a06-03-20 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://freidok.uni-freiburg.de/data/154834 $XH lok: 46077852 20 exp: 46077852 20 1 #EPN 201B/01 $006-03-20 $t22:57:04.135 201C/01 $006-03-20 201U/01 $0utf8 203@/01 $01086061047 208@/01 $a06-03-20 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://freidok.uni-freiburg.de/data/154834 $XH lok: 46077852 21 exp: 46077852 21 1 #EPN 201B/01 $006-03-20 $t22:57:04.143 201C/01 $006-03-20 201U/01 $0utf8 203@/01 $01086061055 208@/01 $a06-03-20 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://freidok.uni-freiburg.de/data/154834 $XH lok: 46077852 23 exp: 46077852 23 1 #EPN 201B/01 $006-03-20 $t22:57:04.159 201C/01 $006-03-20 201U/01 $0utf8 203@/01 $01086061063 208@/01 $a06-03-20 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://freidok.uni-freiburg.de/data/154834 $XH lok: 46077852 24 exp: 46077852 24 1 #EPN 201B/01 $006-03-20 $t22:57:04.171 201C/01 $006-03-20 201U/01 $0utf8 203@/01 $01086061071 208@/01 $a06-03-20 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://freidok.uni-freiburg.de/data/154834 $XH lok: 46077852 25 exp: 46077852 25 1 #EPN 201B/01 $006-03-20 $t22:57:04.191 201C/01 $006-03-20 201U/01 $0utf8 203@/01 $0108606108X 208@/01 $a06-03-20 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://freidok.uni-freiburg.de/data/154834 $XH lok: 46077852 36 exp: 46077852 36 1 #EPN 201B/01 $011-10-24 $t23:38:29.190 201C/01 $011-10-24 201U/01 $0utf8 203@/01 $01277239592 208@/01 $a11-10-24 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://freidok.uni-freiburg.de/data/154834 $XH lok: 46077852 49 exp: 46077852 49 1 #EPN 201B/01 $006-03-20 $t22:57:04.203 201C/01 $006-03-20 201U/01 $0utf8 203@/01 $01086061098 208@/01 $a06-03-20 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://freidok.uni-freiburg.de/data/154834 $XH lok: 46077852 51 exp: 46077852 51 1 #EPN 201B/01 $006-03-20 $t22:57:04.231 201C/01 $006-03-20 201U/01 $0utf8 203@/01 $0108606111X 208@/01 $a06-03-20 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://freidok.uni-freiburg.de/data/154834 $XH lok: 46077852 59 exp: 46077852 59 1 #EPN 201B/01 $006-03-20 $t22:57:04.263 201C/01 $006-03-20 201U/01 $0utf8 203@/01 $01086061136 208@/01 $a06-03-20 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://freidok.uni-freiburg.de/data/154834 $XH lok: 46077852 74 exp: 46077852 74 1 #EPN 201B/01 $011-10-24 $t23:38:29.194 201C/01 $011-10-24 201U/01 $0utf8 203@/01 $01277239606 208@/01 $a11-10-24 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://freidok.uni-freiburg.de/data/154834 $XH lok: 46077852 76 exp: 46077852 76 1 #EPN 201B/01 $006-03-20 $t22:57:04.275 201C/01 $006-03-20 201U/01 $0utf8 203@/01 $01086061144 208@/01 $a06-03-20 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://freidok.uni-freiburg.de/data/154834 $XH lok: 46077852 107 exp: 46077852 107 1 #EPN 201B/01 $006-03-20 $t22:57:04.287 201C/01 $006-03-20 201U/01 $0utf8 203@/01 $01086061152 208@/01 $a06-03-20 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://freidok.uni-freiburg.de/data/154834 $XH lok: 46077852 108 exp: 46077852 108 1 #EPN 201B/01 $006-03-20 $t22:57:04.307 201C/01 $006-03-20 201U/01 $0utf8 203@/01 $01086061160 208@/01 $a06-03-20 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://freidok.uni-freiburg.de/data/154834 $XH lok: 46077852 204 exp: 46077852 204 1 #EPN 201B/01 $006-03-20 $t22:57:04.319 201C/01 $006-03-20 201U/01 $0utf8 203@/01 $01086061179 208@/01 $a06-03-20 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://freidok.uni-freiburg.de/data/154834 $XH lok: 46077852 205 exp: 46077852 205 1 #EPN 201B/01 $006-03-20 $t22:57:04.339 201C/01 $006-03-20 201U/01 $0utf8 203@/01 $01086061187 208@/01 $a06-03-20 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://freidok.uni-freiburg.de/data/154834 $XH
LEADER 00000cam a22000002c 4500
001 460778528
003 DE-603
005 20241011233829.0
007 cr||||||||||||
008 200305s2020 xx |||| o| u00||u|eng
015 |a 20,O03  |2 dnb 
016 7 |2 DE-101  |a 1205256873 
024 7 |a 10.6094/UNIFR/154834  |2 doi 
024 7 |a urn:nbn:de:bsz:25-freidok-1548349  |2 urn 
035 |a (DE-599)DNB1205256873 
040 |a DE-603  |b ger  |c DE-603  |d DE-603  |e rda 
041 |a eng 
084 |a 020  |q DE-101  |2 sdnb 
100 1 |a Endres, Tino  |e Verfasser  |4 aut  |0 (DE-603)397895593  |0 (DE-588)1123088462  |2 gnd 
245 0 0 |a Specificity and enrichment in retrieval practice  |b : understanding retrieval practice in education 
264 1 |a Freiburg  |b Universität  |c 2020 
300 |a Online-Ressource 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
502 |b Dissertation  |c Universität Freiburg  |d 2020 
520 |a Abstract: In this thesis, we summarize the evidence on retrieval practice in settings of educational relevance. We link the important effects of retrieval practice and their moderators to current theoretical frameworks. Additionally, we will empirically answer two questions that have received little attention in the literature. Is the specificity of the retrieval task (free recall vs. short answer) relevant for retrieval practice and is it possible to enrich retrieval by elaborative prompts to improve comprehension? Our results show that targeted retrieval by short answer improves memory performance on specific contents and increases metacognitive accuracy. On the other hand, unspecific retrieval by free recall improves broader knowledge and increases subsequent motivation in terms of situational interest and self-efficacy. The enrichment of retrieval through elaborative prompts does not improve factual knowledge but understanding. The amount of learners' elaborations is crucial for this improvement. This thesis promotes a perspective of multiple theoretical accounts of retrieval practice. Different accounts explain findings within their scope. The elaborative retrieval theory can best predict the direct effects resulting from different types of recall tasks. When using different learning goals (e.g., recall vs. comprehension), it is necessary to consider additional theories. In practical terms, the present finding suggests that the characteristics of retrieval practice tasks should be aligned to the primary learning goals.<br><br>Keywords: Retrieval practice, learning goals, theories of retrieval practice, indirect effects of retrieval practice 
520 |a Abstract: In dieser Arbeit stellen wir Erkenntnisse zum bedeutungshaltigen abrufbasierten Lernen zusammen. Wir beziehen die wichtigsten Effekte des abrufbasierten Lernens und deren Moderatoren auf theoretische Modelle in diesem Bereich. Darüber hinaus beantworten wir empirisch zwei Fragen, die in der aktuellen Literatur bisher wenig Beachtung fanden. Ist die Spezifität der Abrufaufgabe (freie Erinnerungsaufgabe oder spezifische Fragen) für das Lernen relevant und ist es möglich, die Abrufaufgabe durch eine Elaborationsauforderung zu ergänzen, umso das Verständnis zu verbessern? Unsere Ergebnisse zeigen, dass ein gezielter Abruf durch spezifische Fragen zu einer besseren Gedächtnisleistung bzgl. der gezielt abgefragten Inhalte führt und die Genauigkeit der metakognitiven Einschätzung des Lernerfolgs erhöht. Ein unspezifischer Abruf verbessert das Wissen global und erhöht die Motivation im Sinne von situativem Interesse und Selbstwirksamkeit. Die Anreicherung des Abrufs durch Elaborationsprompts verbessert zwar nicht das Faktenwissen, aber das Verständnis. Für diese Verbesserung ist die Anzahl der von den Lernenden gezeigten Elaborationen verantwortlich. Insgesamt legt diese Arbeit nahe, dass verschiedene theoretische Modelle in verschiedenen Anwendungskontext besondere Erklärungskraft haben. Die vorliegenden Befunde zu den Effekten unterschiedlicher Abrufaufgaben kann die Elaborative-Retrieval-Theorie am besten erklären. Bei der Betrachtung unterschiedlicher Ziele (z. B. Abruf oder Verstehen) ist es notwendig, zusätzlich andere Theorien heranzuziehen. In praktischer Hinsicht zeigen die vorliegenden Befunde, dass die Merkmale der Abrufaufgaben auf das Lernziel abgestimmt sein sollten.<br><br>Schlüsselworte: abrufbasiertes Lernen, Lernziele, Theorien des abrufbasierten Lernens, indirekte Effekte des abrufbasierten Lernens 
700 1 |a Renkl, Alexander  |d 1958-  |e Akademischer Betreuer  |4 dgs  |0 (DE-603)233208887  |0 (DE-588)143830295  |2 gnd 
700 1 |a Carpenter, Shana  |e Akademischer Betreuer  |4 dgs 
700 1 |a Kiesel, Andrea  |d 1974-  |e Akademischer Betreuer  |4 dgs  |0 (DE-603)159502683  |0 (DE-588)129121266  |2 gnd 
710 2 |a Albert-Ludwigs-Universität Freiburg  |b Wirtschafts- und Verhaltenswissenschaftliche Fakultät  |e Grad-verleihende Institution  |4 dgg  |0 (DE-603)36929503X  |0 (DE-588)1081954825  |2 gnd 
856 |u https://doi.org/10.6094/UNIFR/154834  |x Resolving-System 
856 |u https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:25-freidok-1548349  |x Resolving-System 
856 |q application/pdf  |u https://freidok.uni-freiburg.de/data/154834  |x Verlag  |z kostenfrei 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1086060989  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1086060997  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1086061004  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1086061012  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1086061020  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1086061039  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1086061047  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1086061055  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1086061063  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1086061071  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)108606108X  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1277239592  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1086061098  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)108606111X  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1086061136  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1277239606  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1086061144  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1086061152  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1086061160  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1086061179  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1086061187  |b DE-603  |c HES  |d d