Consolidating Germany's Russia policy

Titel: Consolidating Germany's Russia policy : refine existing approaches and clarify trade-offs / Susan Stewart ; Stiftung Wissenschaft und Politik - German Institute for International and Security Affairs
Verfasser:
Körperschaft:
Veröffentlicht: Berlin : SWP, [June 2023]
Umfang: 1 Online-Ressource (8 Seiten)
Format: E-Book
Sprache: Englisch
Schriftenreihe/
mehrbändiges Werk:
SWP comment ; 2023, no. 30 (June 2023)
Einheitssachtitel: ˜Dieœ deutsche Russlandpolitik festigen
Schlagworte:
Andere Ausgaben: Übersetzung von: Stewart, Susan, 1967 -. Die deutsche Russlandpolitik festigen. - Berlin : SWP, 2023. - 1 Online-Ressource (8 Seiten)
Kein Bild verfügbar
X
alg: 51212652
001A    $06000:06-10-23 
001B    $01999:07-10-23 $t02:27:52.000 
001D    $06000:06-10-23 
001U    $0utf8 
001X    $00 
002@    $0Oax 
002C    $aText $btxt $2rdacontent 
002D    $aComputermedien $bc $2rdamedia 
002E    $aOnline-Ressource $bcr $2rdacarrier 
003@    $0512126526 
004P    $010.18449/2023C30 
004R    $010419/273515 
004U    $0urn:nbn:de:101:1-2023092614203943686320 
006C    $01388664834 $aOCoLC 
006G    $01304021076 
006U    $023,O10 $f20230926 
007A    $01847616674 $aKXP 
009Q    $uhttps://doi.org/10.18449/2023C30 $xR 
009Q    $uhttps://hdl.handle.net/10419/273515 $xR 
009Q    $uhttps://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:101:1-2023092614203943686320 $xR 
009Q    $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C30 $xR 
009Q    $qapplication/pdf $S0 $3Volltext $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C30_Germanys_Russia_Policy_Web.pdf $xH 
009Q    $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/273515 $xR 
010@    $aeng 
010E    $erda 
011@    $a2023 $n[June 2023] 
021A    $aConsolidating Germany's Russia policy $drefine existing approaches and clarify trade-offs $hSusan Stewart ; Stiftung Wissenschaft und Politik - German Institute for International and Security Affairs 
022A    $aDie @deutsche Russlandpolitik festigen 
028A    $BVerfasser $4aut $71023588099 $8Stewart, Susan$Z1967- [Tp3] $9303413603 
029F    $BHerausgebendes Organ $#Фонд Науки и Политики $#SWP $#Stiftung Wissenschaft und Politik (SWP) Deutsches Institut für Internationale Politik und Sicherheit $#Deutsches Institut für Internationale Politik und Sicherheit $#Deutsches Institut für Internationale Politik und Sicherheit der Stiftung Wissenschaft und Politik (SWP) $#German Institute for International and Security Affairs $#Stiftung Wissenschaft und Politik - Forschungsinstitut für Internationale Politik und Sicherheit $#Forschungsinstitut für Internationale Politik und Sicherheit $#German Research Institute for International Affairs $4isb $72023076-X $8Stiftung Wissenschaft und Politik [Tb1] $9042767121 
033A    $pBerlin $nSWP 
034D    $a1 Online-Ressource (8 Seiten) 
036E    $aSWP comment $l2023, no. 30 (June 2023) 
037A    $a"English version of SWP-Aktuell 34/2023" 
037A    $aGesehen am 07.06.2023 
039M    $aÜbersetzung von $tDie deutsche Russlandpolitik festigen $dBerlin $eSWP $f2023 $h1 Online-Ressource (8 Seiten) $lStewart, Susan, 1967 -  
044K    $qDNB $RWeltpolitik $RAußenpolitik $RInternationales politisches System $#International relations $#Relations internationales $#Relazioni internazionali $#Relaciones internacionales $#Internationale Politik $#internationale Politik $#bilaterale Beziehungen $#internationale Beziehungen $#Internationale Beziehungen $#Politische Beziehungen Internationale Politik $#Zwischenstaatliche Beziehungen $74072885-7 $8Internationale Politik [Tsz] $9085205222 
044K    $qDNB $#Fehler $#Fehler/Irrtum $74016606-5 $8Fehler [Ts1] $9085038881 
044K    $qDNB $#Änderung $#Änderung $#Neuorientierung $#Modifikation Änderung $#Veränderung $#Alteration $#Änderungen $#Veränderungen $#Abänderung $74128256-5 $8Änderung [Ts1] $9085444456 
044K    $qDNB $#Politics and government $#Politics, Practical $#Politique et gouvernement $#Pratiques politiques $#Politica $#policies $#Politics $#Politik $#Politik $#Staatspolitik $#Politische Lage $#Politische Entwicklung $#Politische Situation $74046514-7 $8Politik [Tsz] $9085129836 
044K    $qDNB $RPolitik $RSicherheitspolitik $RInternationale Politik $RDiplomatie $#International relations $#Relations internationales $#Auswärtige Angelegenheiten $#Auswärtige Politik $#Außenbeziehungen Außenpolitik $74003846-4 $8Außenpolitik [Ts1] $9085002038 
044K    $qDNB $RInternationale Kooperation $#Military relations $#Relations militaires $#Militärische Beziehungen $#Militärische Zusammenarbeit $#Sicherheitspolitische Zusammenarbeit $#Verteidigungs- und sicherheitsbezogene Beziehungen $#Militär Internationale Kooperation $#Militärische Zusammenarbeit $#Verteidigung Kooperation $#Militärbeziehungen $#Militärische Beziehungen $74039338-0 $8Militärische Kooperation [Ts1] $9085107204 
044K    $qDNB $#Abschreckung $#Abschreckung/Abschreckungsstrategie $#Militärische Abschreckung $74000230-5 $8Abschreckung [Ts1] $9084991216 
044K    $qDNB $RAußenwirtschaftspolitik $#International economic relations $#Relations économiques internationales $#Internationale Wirtschaftsbeziehungen $#Wirtschaftsbeziehungen $#Internationale Handelsverflechtung $#Internationale Wirtschaftsbeziehungen $#Wirtschaftsbeziehungen zwischen Ländern $#Multilaterale Wirtschaftsbeziehungen $#Internationale Wirtschaftsbeziehungen $#Zwischenstaatliche Wirtschaftsbeziehungen $#Bilaterale Wirtschaftsbeziehungen $#Wirtschaftsbeziehung $#Außenwirtschaftsbeziehungen $#Außenwirtschaft Wirtschaftsbeziehungen $74068297-3 $8Wirtschaftsbeziehungen [Ts1] $9085192104 
044K    $qDNB $RVersorgung $REnergieerzeugung $REnergiewirtschaft $#Energy policy $#Politique énergétique $#Energieversorgung $#Energieversorgung $#Energieversorgung $#Energieversorgungssystem $#Energie Versorgung $#Energieversorgungssystem $#Energiesystem Energieversorgung $74014736-8 $8Energieversorgung [Ts1] $9085033294 
044K    $qDNB $#Diversification in industry $#Diversification (économie politique) $#Diversificazione $#Diversificación industrial $#diversification $#Diversifikation $#Diversifikation $#Diversifikation $#Diversifizierung $#Unternehmensdiversifikation $#Unternehmen Diversifikation $74012539-7 $8Diversifikation [Ts1] $9085027227 
044K    $qDNB $RSicherheit $#Versorgungssicherheit $77839944-0 $8Versorgungssicherheit [Ts1] $927853953X 
044K    $qDNB $RSchaden $#Buildings War damage $#Dommages de guerre $#Kriegsschäden/Kriegsverluste $#Materielle Kriegsschäden $74165711-1 $8Kriegsschaden [Ts1] $9085743097 
044K    $qDNB $RVerlust $#War casualties $#Guerre Pertes humaines $#Caduti $#Heridos de guerra $#Kriegsschäden/Kriegsverluste $#Krieg Verlust $74441892-9 $8Kriegsverlust [Ts1] $908878116X 
044K    $qDNB $RVerantwortung $74187523-0 $8Verantwortlichkeit [Ts1] $9085919764 
044K    $qDNB $RSanktion $#Economic sanctions $#Sanctions économiques $#Sanzioni economiche $#Sanciones económicas $#wirtschaftliche Sanktion $#Wirtschaftssanktionen $#Wirtschaftliche Zwangsmassnahme $#Wirtschaftliche Sanktion $74190074-1 $8Wirtschaftssanktion [Ts1] $908594078X 
044K    $qDNB $RInformation $#Fehlinformation/Desinformation $#Falschinformation $74113529-5 $8Fehlinformation [Ts1] $9085335878 
044K    $qDNB $RBekämpfung $RReduktion $RSchutz $#Gegenmaßnahme $74445317-6 $8Gegenmaßnahme [Ts1] $9088803538 
044K    $qDNB $RDeutsches Sprachgebiet $RDeutschland $RDeutschland $#Deutsche Länder $#Germany Deutschland $#Heiliges Römisches Reich $#Rheinbund $#Deutscher Bund $#Norddeutscher Bund $#Deutsches Reich $#Deutschland Gebiet unter Alliierter Besatzung $#Deutschland Bundesrepublik, 1990- $#BRD 1990- $#Federal Republic of Germany Deutschland $#Republic of Germany Deutschland $#Allemagne Deutschland $#Ǧumhūrīyat Almāniyā al-Ittiḥādīya $#Bundesrepublik Deutschland 1990- $#BRD $#Niemcy $#République Fédérale d'Allemagne Deutschland $#Repubblica Federale di Germania Deutschland $#Germanija $#Federativnaja Respublika Germanija $#FRG $#Deyizhi-Lianbang-Gongheguo $74011882-4 $8Deutschland [Tg1] $9085025550 
044K    $qDNB $RRussische SFSR $#Russland $#Russland $#Russische Föderation $#Rußland (vor 1917) $#Россия $#Rußland $#Krievija $#Federazione Russa $#RF $#Großrussland $#Großrußland $#Russia -1917; 1992- $#Rossijskaja Imperija $#Russie $#Empire de Russie $#Russian Federation $#Federacja Rosyjska $#Rosja $#Rossija $#Rossijskaja Federacija $#Russische Föderation $#RF Rossija $#Russia $#Russland -1917 ; 1992- $#Russisches Reich $#РФ $#Российская Федерация $#Российская Империя $74076899-5 $8Russland [Tgz] $9085217913 
045E    $c320 
046X    $aArchivierung/Langzeitarchivierung gewährleistet $5DE-101 
047I    $aZusammenfassung: Climate policy in the European Union (EU) and Germany changed significantly with the adoption of net-zero emissions targets. A key new development is the growing importance of carbon management. The umbrella term includes not only the capture and storage of CO2 (carbon capture and storage, CCS), but also CO2 capture and utilisation (carbon capture and utilisation, CCU) as well as the removal of CO2 from the atmosphere (carbon dioxide removal, CDR). It is important to provide clarity when differentiating between these approaches and identifying their relation to so-called residual emissions and hard-to-abate emissions. This is particularly important because it will determine the overall ambition of climate policy as well as shape future policy designs and their distributional impacts. Current policy and legislative processes should ensure that carbon management does not delay the phase-out of fossil fuels. New policy initiatives present an opportunity to actively shape the interface between ambitious climate and industrial policy.The "Zeitenwende" in international politics implies a need to improve strategic thinking and better prepare for future challenges. Germany is already doing so by drafting strategic documents on national security and relations with China. With respect to Russia, a similar approach suggests itself. First, because Russia's aggression against Ukraine has significantly worsened the situation in Europe and beyond for the foreseeable future. Second, because the conception of a Russia policy based on the prin­ciples declared since 2022 offers an opportunity to correct previous mistakes and transform measures that have emerged from a crisis situation into long-term policy 

lok: 51212652 3

exp: 51212652 3 1 #EPN
201B/01 $007-10-23 $t02:27:52.751 
201C/01 $007-10-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $0124450629X 
208@/01 $a07-10-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C30 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C30_Germanys_Russia_Policy_Web.pdf $XH 
209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/273515 $XR 

lok: 51212652 5

exp: 51212652 5 1 #EPN
201B/01 $007-10-23 $t02:27:52.755 
201C/01 $007-10-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01244506303 
208@/01 $a07-10-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C30 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C30_Germanys_Russia_Policy_Web.pdf $XH 
209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/273515 $XR 

lok: 51212652 8

exp: 51212652 8 1 #EPN
201B/01 $007-10-23 $t02:27:52.758 
201C/01 $007-10-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01244506311 
208@/01 $a07-10-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C30 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C30_Germanys_Russia_Policy_Web.pdf $XH 
209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/273515 $XR 

lok: 51212652 10

exp: 51212652 10 1 #EPN
201B/01 $007-10-23 $t02:27:52.761 
201C/01 $007-10-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $0124450632X 
208@/01 $a07-10-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C30 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C30_Germanys_Russia_Policy_Web.pdf $XH 
209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/273515 $XR 

lok: 51212652 11

exp: 51212652 11 1 #EPN
201B/01 $007-10-23 $t02:27:52.764 
201C/01 $007-10-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01244506338 
208@/01 $a07-10-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C30 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C30_Germanys_Russia_Policy_Web.pdf $XH 
209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/273515 $XR 

lok: 51212652 20

exp: 51212652 20 1 #EPN
201B/01 $007-10-23 $t02:27:52.766 
201C/01 $007-10-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01244506346 
208@/01 $a07-10-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C30 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C30_Germanys_Russia_Policy_Web.pdf $XH 
209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/273515 $XR 

lok: 51212652 21

exp: 51212652 21 1 #EPN
201B/01 $007-10-23 $t02:27:52.769 
201C/01 $007-10-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01244506354 
208@/01 $a07-10-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C30 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C30_Germanys_Russia_Policy_Web.pdf $XH 
209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/273515 $XR 

lok: 51212652 23

exp: 51212652 23 1 #EPN
201B/01 $007-10-23 $t02:27:52.772 
201C/01 $007-10-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01244506362 
208@/01 $a07-10-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C30 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C30_Germanys_Russia_Policy_Web.pdf $XH 
209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/273515 $XR 

lok: 51212652 24

exp: 51212652 24 1 #EPN
201B/01 $007-10-23 $t02:27:52.775 
201C/01 $007-10-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01244506370 
208@/01 $a07-10-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C30 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C30_Germanys_Russia_Policy_Web.pdf $XH 
209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/273515 $XR 

lok: 51212652 25

exp: 51212652 25 1 #EPN
201B/01 $007-10-23 $t02:27:52.778 
201C/01 $007-10-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01244506389 
208@/01 $a07-10-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C30 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C30_Germanys_Russia_Policy_Web.pdf $XH 
209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/273515 $XR 

lok: 51212652 36

exp: 51212652 36 1 #EPN
201B/01 $007-10-23 $t02:27:52.782 
201C/01 $007-10-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01244506397 
208@/01 $a07-10-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C30 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C30_Germanys_Russia_Policy_Web.pdf $XH 
209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/273515 $XR 

lok: 51212652 49

exp: 51212652 49 1 #EPN
201B/01 $007-10-23 $t02:27:52.785 
201C/01 $007-10-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01244506400 
208@/01 $a07-10-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C30 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C30_Germanys_Russia_Policy_Web.pdf $XH 
209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/273515 $XR 

lok: 51212652 54

exp: 51212652 54 1 #EPN
201B/01 $007-10-23 $t02:27:52.791 
201C/01 $007-10-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01244506427 
208@/01 $a07-10-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C30 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C30_Germanys_Russia_Policy_Web.pdf $XH 
209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/273515 $XR 

lok: 51212652 108

exp: 51212652 108 1 #EPN
201B/01 $007-10-23 $t02:27:52.796 
201C/01 $007-10-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01244506443 
208@/01 $a07-10-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C30 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C30_Germanys_Russia_Policy_Web.pdf $XH 
209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/273515 $XR 

lok: 51212652 204

exp: 51212652 204 1 #EPN
201B/01 $007-10-23 $t02:27:52.799 
201C/01 $007-10-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01244506451 
208@/01 $a07-10-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C30 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C30_Germanys_Russia_Policy_Web.pdf $XH 
209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/273515 $XR 

lok: 51212652 205

exp: 51212652 205 1 #EPN
201B/01 $007-10-23 $t02:27:52.802 
201C/01 $007-10-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $0124450646X 
208@/01 $a07-10-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C30 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C30_Germanys_Russia_Policy_Web.pdf $XH 
209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/273515 $XR
LEADER 00000cam a22000002c 4500
001 512126526
003 DE-603
005 20231007022752.0
007 cr||||||||||||
008 231006s2023 xx |||| o| u00||u|eng
015 |a 23,O10  |2 dnb 
016 7 |2 DE-101  |a 1304021076 
024 7 |a 10.18449/2023C30  |2 doi 
024 7 |a 10419/273515  |2 hdl 
024 7 |a urn:nbn:de:101:1-2023092614203943686320  |2 urn 
035 |a (DE-599)KXP1847616674 
040 |a DE-603  |b ger  |c DE-603  |d DE-603  |e rda 
041 |a eng 
084 |a 320  |q DE-101  |2 sdnb 
100 1 |a Stewart, Susan  |d 1967-  |e Verfasser  |4 aut  |0 (DE-603)303413603  |0 (DE-588)1023588099  |2 gnd 
240 1 0 |a ˜Dieœ deutsche Russlandpolitik festigen 
245 0 0 |a Consolidating Germany's Russia policy  |b refine existing approaches and clarify trade-offs  |c Susan Stewart ; Stiftung Wissenschaft und Politik - German Institute for International and Security Affairs 
264 1 |a Berlin  |b SWP  |c [June 2023] 
300 |a 1 Online-Ressource (8 Seiten) 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
490 0 |a SWP comment  |v 2023, no. 30 (June 2023) 
500 |a "English version of SWP-Aktuell 34/2023" 
500 |a Gesehen am 07.06.2023 
520 |a Zusammenfassung: Climate policy in the European Union (EU) and Germany changed significantly with the adoption of net-zero emissions targets. A key new development is the growing importance of carbon management. The umbrella term includes not only the capture and storage of CO2 (carbon capture and storage, CCS), but also CO2 capture and utilisation (carbon capture and utilisation, CCU) as well as the removal of CO2 from the atmosphere (carbon dioxide removal, CDR). It is important to provide clarity when differentiating between these approaches and identifying their relation to so-called residual emissions and hard-to-abate emissions. This is particularly important because it will determine the overall ambition of climate policy as well as shape future policy designs and their distributional impacts. Current policy and legislative processes should ensure that carbon management does not delay the phase-out of fossil fuels. New policy initiatives present an opportunity to actively shape the interface between ambitious climate and industrial policy.The "Zeitenwende" in international politics implies a need to improve strategic thinking and better prepare for future challenges. Germany is already doing so by drafting strategic documents on national security and relations with China. With respect to Russia, a similar approach suggests itself. First, because Russia's aggression against Ukraine has significantly worsened the situation in Europe and beyond for the foreseeable future. Second, because the conception of a Russia policy based on the prin­ciples declared since 2022 offers an opportunity to correct previous mistakes and transform measures that have emerged from a crisis situation into long-term policy 
650 7 |a Internationale Politik  |0 (DE-588)4072885-7  |0 (DE-603)085205222  |2 gnd 
650 7 |a Fehler  |0 (DE-588)4016606-5  |0 (DE-603)085038881  |2 gnd 
650 7 |a Änderung  |0 (DE-588)4128256-5  |0 (DE-603)085444456  |2 gnd 
650 7 |a Politik  |0 (DE-588)4046514-7  |0 (DE-603)085129836  |2 gnd 
650 7 |a Außenpolitik  |0 (DE-588)4003846-4  |0 (DE-603)085002038  |2 gnd 
650 7 |a Militärische Kooperation  |0 (DE-588)4039338-0  |0 (DE-603)085107204  |2 gnd 
650 7 |a Abschreckung  |0 (DE-588)4000230-5  |0 (DE-603)084991216  |2 gnd 
650 7 |a Wirtschaftsbeziehungen  |0 (DE-588)4068297-3  |0 (DE-603)085192104  |2 gnd 
650 7 |a Energieversorgung  |0 (DE-588)4014736-8  |0 (DE-603)085033294  |2 gnd 
650 7 |a Diversifikation  |0 (DE-588)4012539-7  |0 (DE-603)085027227  |2 gnd 
650 7 |a Versorgungssicherheit  |0 (DE-588)7839944-0  |0 (DE-603)27853953X  |2 gnd 
650 7 |a Kriegsschaden  |0 (DE-588)4165711-1  |0 (DE-603)085743097  |2 gnd 
650 7 |a Kriegsverlust  |0 (DE-588)4441892-9  |0 (DE-603)08878116X  |2 gnd 
650 7 |a Verantwortlichkeit  |0 (DE-588)4187523-0  |0 (DE-603)085919764  |2 gnd 
650 7 |a Wirtschaftssanktion  |0 (DE-588)4190074-1  |0 (DE-603)08594078X  |2 gnd 
650 7 |a Fehlinformation  |0 (DE-588)4113529-5  |0 (DE-603)085335878  |2 gnd 
650 7 |a Gegenmaßnahme  |0 (DE-588)4445317-6  |0 (DE-603)088803538  |2 gnd 
651 7 |a Deutschland  |0 (DE-588)4011882-4  |0 (DE-603)085025550  |2 gnd 
651 7 |a Russland  |0 (DE-588)4076899-5  |0 (DE-603)085217913  |2 gnd 
710 2 |a Stiftung Wissenschaft und Politik  |e Herausgebendes Organ  |4 isb  |0 (DE-603)042767121  |0 (DE-588)2023076-X  |2 gnd 
775 0 8 |i Übersetzung von  |a Stewart, Susan, 1967 -   |t Die deutsche Russlandpolitik festigen  |d Berlin : SWP, 2023  |h 1 Online-Ressource (8 Seiten) 
856 |u https://doi.org/10.18449/2023C30  |x Resolving-System 
856 |u https://hdl.handle.net/10419/273515  |x Resolving-System 
856 |u https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:101:1-2023092614203943686320  |x Resolving-System 
856 |u https://doi.org/10.18449/2023C30  |x Resolving-System  |z kostenfrei 
856 |q application/pdf  |u https://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C30_Germanys_Russia_Policy_Web.pdf  |x Verlag  |z kostenfrei  |3 Volltext 
856 |u https://hdl.handle.net/10419/273515  |x Resolving-System  |z kostenfrei 
924 1 |9 603  |a (DE-603)124450629X  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1244506303  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1244506311  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)124450632X  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1244506338  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1244506346  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1244506354  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1244506362  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1244506370  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1244506389  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1244506397  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1244506400  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1244506427  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1244506443  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1244506451  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)124450646X  |b DE-603  |c HES  |d d