Cyber deterrence is overrated
Titel: | Cyber deterrence is overrated : analysis of the deterrent potential of the new cyber doctrine and lessons for Germany's "active cyper defence" / Matthias Schulze ; Stiftung Wissenschaft und Politik, German Institute for International and Security Affairs |
---|---|
Verfasser: | |
Körperschaft: | |
Veröffentlicht: | Berlin : SWP, [August 2019] |
Umfang: | 1 Online-Ressource (8 Seiten) |
Format: | E-Book |
Sprache: | Englisch |
Schriftenreihe/ mehrbändiges Werk: |
SWP comment ; no. 34 (August 2019) |
Einheitssachtitel: | Überschätzte Cyber-Abschreckung |
Andere Ausgaben: |
Übersetzung von: Schulze, Matthias, 1986 -. Überschätzte Cyber-Abschreckung. - Berlin : SWP, 2019. - 1 Online-Ressource (8 Seiten)
|
X
alg: 51389720 001A $06000:08-12-23 001B $01999:10-12-23 $t02:05:53.000 001D $06000:08-12-23 001U $0utf8 001X $00 002@ $0Oax 002C $aText $btxt $2rdacontent 002D $aComputermedien $bc $2rdamedia 002E $aOnline-Ressource $bcr $2rdacarrier 003@ $0513897208 004P $010.18449/2019C34 004U $0urn:nbn:de:101:1-2023112321293677009462 006G $01310977070 006U $023,O12 $f20231123 007A $01671758404 $aKXP 009Q $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $xR 009Q $uhttps://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:101:1-2023112321293677009462 $xR 009Q $S0 $3Volltext $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $xR 009Q $qapplication/pdf $S0 $3Volltext $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $xH 010@ $aeng 010E $erda 011@ $a2019 $n[August 2019] 021A $aCyber deterrence is overrated $danalysis of the deterrent potential of the new cyber doctrine and lessons for Germany's "active cyper defence" $hMatthias Schulze ; Stiftung Wissenschaft und Politik, German Institute for International and Security Affairs 022A $aÜberschätzte Cyber-Abschreckung 028A $BVerfasser $4aut $71023262932 $8Schulze, Matthias$Z1986- [Tp3] $9302929959 029F $BHerausgebendes Organ $#Фонд Науки и Политики $#SWP $#Stiftung Wissenschaft und Politik (SWP) Deutsches Institut für Internationale Politik und Sicherheit $#Deutsches Institut für Internationale Politik und Sicherheit $#Deutsches Institut für Internationale Politik und Sicherheit der Stiftung Wissenschaft und Politik (SWP) $#German Institute for International and Security Affairs $#Stiftung Wissenschaft und Politik - Forschungsinstitut für Internationale Politik und Sicherheit $#Forschungsinstitut für Internationale Politik und Sicherheit $#German Research Institute for International Affairs $4isb $72023076-X $8Stiftung Wissenschaft und Politik [Tb1] $9042767121 033A $pBerlin $nSWP 034D $a1 Online-Ressource (8 Seiten) 036E $aSWP comment $lno. 34 (August 2019) 037A $aGesehen am 04.08.2020 037A $a"English version of SWP-Aktuell 39/2019" 039M $aÜbersetzung von $tÜberschätzte Cyber-Abschreckung $dBerlin $eSWP $f2019 $h1 Online-Ressource (8 Seiten) $lSchulze, Matthias, 1986 - 044K $qDNB $RPolitik $RAußenpolitik $RStrategische Stabilität $#National security $#Sécurité nationale $#Defensa nacional $#Internationale Sicherheit $#Sicherheitspolitik $#Verteidigungs- und Sicherheitspolitik $#Nationale Sicherheit $#Regionale Sicherheitspolitik von Staaten $#Bestimmungsfaktoren der Verteidigungs- und Sicherheitspolitik $#Sicherheitspolitische Interessen außerhalb von Bündnisterritorien $#Verteidigungspolitik Sicherheitspolitik $#Äußere Sicherheit Sicherheitspolitik $#Nationale Sicherheit Sicherheitspolitik $74116489-1 $8Sicherheitspolitik [Ts1] $9085355682 044K $qDNB $RVirtuelle Realität $#Cyberspace $#Cyberespace $#virtuelle Realität $#Cyberspace $#Cyberia $74266146-8 $8Cyberspace [Ts1] $9086421603 044K $qDNB $#Vergleich $#Vergleich $#Vergleich $#Vergleichen $#Vergleichung $74187713-5 $8Vergleich [Ts1] $9085921270 044K $qDNB $RInfrastruktur $#Kritische Infrastruktur $#Kritische Infrastrukturen $#Critical infrastructure $#KRITIS $77636249-8 $8Kritische Infrastruktur [Ts1] $9207217432 044K $qDNB $RZiel $#Kriegsziele $#Krieg Ziel $#Kriegsziele $74129808-1 $8Kriegsziel [Ts1] $9085456373 044K $qDNB $RVorrichtung $#Safety appliances $#Dispositifs de sécurité $74260091-1 $8Schutzvorrichtung [Ts1] $9086384651 044K $qDNB $RBekämpfung $RReduktion $RSchutz $#Gegenmaßnahme $74445317-6 $8Gegenmaßnahme [Ts1] $9088803538 044K $qDNB $RTaktik $#Militärische Operationen $#Militärisches Operationsgebiet $#Militärische Operation $#Militärische Operationen $#Militäroperation $74203217-9 $8Operation$gMilitär [Ts1] $9086031996 044K $qDNB $#Défense (sports) $#Verteidigung Abwehr $74141194-8 $8Abwehr [Ts1] $9085544876 044K $qDNB $#Aggression (International law) $#Agression (droit international) $#Attaque (sports) $#Aggressione $#Agresión (Derecho internacional) $#Aggression (militärisch) $#Angriff $#Gegenangriff $#Angriffe $#Attacke $#Angriffshandlung $74142472-4 $8Angriff [Ts1] $9085555258 044K $qDNB $RDatenautobahn $RARPANet $RRechnernetz $RTCP/IP $#Internet $#Internet $#Internet $#Internet $#internet $#Internet $#Internet $#Internet $#Internet $74308416-3 $8Internet [Ts1] $9086690205 044K $qDNB $RDeutsches Sprachgebiet $RDeutschland $RDeutschland $#Deutsche Länder $#Germany Deutschland $#Heiliges Römisches Reich $#Rheinbund $#Deutscher Bund $#Norddeutscher Bund $#Deutsches Reich $#Deutschland Gebiet unter Alliierter Besatzung $#Deutschland Bundesrepublik, 1990- $#BRD 1990- $#Federal Republic of Germany Deutschland $#Republic of Germany Deutschland $#Allemagne Deutschland $#Ǧumhūrīyat Almāniyā al-Ittiḥādīya $#Bundesrepublik Deutschland 1990- $#BRD $#Niemcy $#République Fédérale d'Allemagne Deutschland $#Repubblica Federale di Germania Deutschland $#Germanija $#Federativnaja Respublika Germanija $#FRG $#Deyizhi-Lianbang-Gongheguo $74011882-4 $8Deutschland [Tg1] $9085025550 044K $qDNB $RKonföderierte Staaten von Amerika $#USA $#USA $#United States of America $#Vereinigte Staaten von Amerika $#Nordamerika USA $#Amerika USA $#United States $#United States of America $#Etats Unis $#Etats-Unis $#Vereinigte Staaten $#Estados Unidos de America $#EEUU $#Vereinigte Staaten von Nordamerika $#Soedinennye Štaty Ameriki $#SŠA $#Stany Zjednoczone Ameryki Północnej $#Hēnōmenai Politeiai tēs Boreiu Amerikēs $#Hēnōmenes Politeies tēs Amerikēs $#HēPA $#Ēnōmenes Politeies tēs Amerikēs $#ĒPA $#Meiguo $#Etats-Unis d'Amérique $#US $74078704-7 $8USA [Tgz] $908522331X 045E $c320 046X $aArchivierung/Langzeitarchivierung gewährleistet $5DE-101 047I $aZusammenfassung: Proponents of active, offensive cyber operations argue that they could have a deterrent effect on potential cyber attackers. The latter would think twice about attacking if a digital counter-attack might be the consequence. The idea that offensive cyber capabilities should have a deterrent effect was one reason why the new US cyber doctrine was adopted in 2018. The same assumption is implicit in the debate about cyber counterattacks ("hack backs") in Germany. Yet these assessments are based on a superficial understanding of deterrence. Cyber deterrence by the threat of retaliation works differently than that of nuclear deterrence. Problems of attribution, displays of power, controllability and the credibility of digital capabilities increase the risk of deterrence failure. Thus, the German cyber security policy would be well advised to increase its "deterrence by denial", cyber security and the resilience of its systems lok: 51389720 3 exp: 51389720 3 1 #EPN 201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.520 201C/01 $010-12-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $01251332331 208@/01 $a10-12-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH lok: 51389720 5 exp: 51389720 5 1 #EPN 201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.532 201C/01 $010-12-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $0125133234X 208@/01 $a10-12-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH lok: 51389720 8 exp: 51389720 8 1 #EPN 201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.534 201C/01 $010-12-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $01251332358 208@/01 $a10-12-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH lok: 51389720 10 exp: 51389720 10 1 #EPN 201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.537 201C/01 $010-12-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $01251332366 208@/01 $a10-12-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH lok: 51389720 11 exp: 51389720 11 1 #EPN 201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.540 201C/01 $010-12-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $01251332374 208@/01 $a10-12-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH lok: 51389720 20 exp: 51389720 20 1 #EPN 201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.543 201C/01 $010-12-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $01251332382 208@/01 $a10-12-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH lok: 51389720 21 exp: 51389720 21 1 #EPN 201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.546 201C/01 $010-12-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $01251332390 208@/01 $a10-12-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH lok: 51389720 23 exp: 51389720 23 1 #EPN 201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.549 201C/01 $010-12-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $01251332404 208@/01 $a10-12-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH lok: 51389720 24 exp: 51389720 24 1 #EPN 201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.553 201C/01 $010-12-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $01251332412 208@/01 $a10-12-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH lok: 51389720 25 exp: 51389720 25 1 #EPN 201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.556 201C/01 $010-12-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $01251332420 208@/01 $a10-12-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH lok: 51389720 36 exp: 51389720 36 1 #EPN 201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.559 201C/01 $010-12-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $01251332439 208@/01 $a10-12-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH lok: 51389720 49 exp: 51389720 49 1 #EPN 201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.562 201C/01 $010-12-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $01251332447 208@/01 $a10-12-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH lok: 51389720 54 exp: 51389720 54 1 #EPN 201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.568 201C/01 $010-12-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $01251332463 208@/01 $a10-12-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH lok: 51389720 108 exp: 51389720 108 1 #EPN 201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.574 201C/01 $010-12-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $0125133248X 208@/01 $a10-12-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH lok: 51389720 204 exp: 51389720 204 1 #EPN 201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.576 201C/01 $010-12-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $01251332498 208@/01 $a10-12-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH lok: 51389720 205 exp: 51389720 205 1 #EPN 201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.579 201C/01 $010-12-23 201U/01 $0utf8 203@/01 $01251332501 208@/01 $a10-12-23 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH
LEADER | 00000cam a22000002c 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | 513897208 | ||
003 | DE-603 | ||
005 | 20231210020553.0 | ||
007 | cr|||||||||||| | ||
008 | 231208s2019 xx |||| o| u00||u|eng | ||
015 | |a 23,O12 |2 dnb | ||
016 | 7 | |2 DE-101 |a 1310977070 | |
024 | 7 | |a 10.18449/2019C34 |2 doi | |
024 | 7 | |a urn:nbn:de:101:1-2023112321293677009462 |2 urn | |
035 | |a (DE-599)KXP1671758404 | ||
040 | |a DE-603 |b ger |c DE-603 |d DE-603 |e rda | ||
041 | |a eng | ||
084 | |a 320 |q DE-101 |2 sdnb | ||
100 | 1 | |a Schulze, Matthias |d 1986- |e Verfasser |4 aut |0 (DE-603)302929959 |0 (DE-588)1023262932 |2 gnd | |
240 | 1 | 0 | |a Überschätzte Cyber-Abschreckung |
245 | 0 | 0 | |a Cyber deterrence is overrated |b analysis of the deterrent potential of the new cyber doctrine and lessons for Germany's "active cyper defence" |c Matthias Schulze ; Stiftung Wissenschaft und Politik, German Institute for International and Security Affairs |
264 | 1 | |a Berlin |b SWP |c [August 2019] | |
300 | |a 1 Online-Ressource (8 Seiten) | ||
336 | |a Text |b txt |2 rdacontent | ||
337 | |a Computermedien |b c |2 rdamedia | ||
338 | |a Online-Ressource |b cr |2 rdacarrier | ||
490 | 0 | |a SWP comment |v no. 34 (August 2019) | |
500 | |a Gesehen am 04.08.2020 | ||
500 | |a "English version of SWP-Aktuell 39/2019" | ||
520 | |a Zusammenfassung: Proponents of active, offensive cyber operations argue that they could have a deterrent effect on potential cyber attackers. The latter would think twice about attacking if a digital counter-attack might be the consequence. The idea that offensive cyber capabilities should have a deterrent effect was one reason why the new US cyber doctrine was adopted in 2018. The same assumption is implicit in the debate about cyber counterattacks ("hack backs") in Germany. Yet these assessments are based on a superficial understanding of deterrence. Cyber deterrence by the threat of retaliation works differently than that of nuclear deterrence. Problems of attribution, displays of power, controllability and the credibility of digital capabilities increase the risk of deterrence failure. Thus, the German cyber security policy would be well advised to increase its "deterrence by denial", cyber security and the resilience of its systems | ||
650 | 7 | |a Sicherheitspolitik |0 (DE-588)4116489-1 |0 (DE-603)085355682 |2 gnd | |
650 | 7 | |a Cyberspace |0 (DE-588)4266146-8 |0 (DE-603)086421603 |2 gnd | |
650 | 7 | |a Vergleich |0 (DE-588)4187713-5 |0 (DE-603)085921270 |2 gnd | |
650 | 7 | |a Kritische Infrastruktur |0 (DE-588)7636249-8 |0 (DE-603)207217432 |2 gnd | |
650 | 7 | |a Kriegsziel |0 (DE-588)4129808-1 |0 (DE-603)085456373 |2 gnd | |
650 | 7 | |a Schutzvorrichtung |0 (DE-588)4260091-1 |0 (DE-603)086384651 |2 gnd | |
650 | 7 | |a Gegenmaßnahme |0 (DE-588)4445317-6 |0 (DE-603)088803538 |2 gnd | |
650 | 7 | |a Operation |g Militär |0 (DE-588)4203217-9 |0 (DE-603)086031996 |2 gnd | |
650 | 7 | |a Abwehr |0 (DE-588)4141194-8 |0 (DE-603)085544876 |2 gnd | |
650 | 7 | |a Angriff |0 (DE-588)4142472-4 |0 (DE-603)085555258 |2 gnd | |
650 | 7 | |a Internet |0 (DE-588)4308416-3 |0 (DE-603)086690205 |2 gnd | |
651 | 7 | |a Deutschland |0 (DE-588)4011882-4 |0 (DE-603)085025550 |2 gnd | |
651 | 7 | |a USA |0 (DE-588)4078704-7 |0 (DE-603)08522331X |2 gnd | |
710 | 2 | |a Stiftung Wissenschaft und Politik |e Herausgebendes Organ |4 isb |0 (DE-603)042767121 |0 (DE-588)2023076-X |2 gnd | |
775 | 0 | 8 | |i Übersetzung von |a Schulze, Matthias, 1986 - |t Überschätzte Cyber-Abschreckung |d Berlin : SWP, 2019 |h 1 Online-Ressource (8 Seiten) |
856 | |u https://doi.org/10.18449/2019C34 |x Resolving-System | ||
856 | |u https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:101:1-2023112321293677009462 |x Resolving-System | ||
856 | |u https://doi.org/10.18449/2019C34 |x Resolving-System |z kostenfrei |3 Volltext | ||
856 | |q application/pdf |u https://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf |x Verlag |z kostenfrei |3 Volltext | ||
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1251332331 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)125133234X |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1251332358 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1251332366 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1251332374 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1251332382 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1251332390 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1251332404 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1251332412 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1251332420 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1251332439 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1251332447 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1251332463 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)125133248X |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1251332498 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1251332501 |b DE-603 |c HES |d d |