Cyber deterrence is overrated

Titel: Cyber deterrence is overrated : analysis of the deterrent potential of the new cyber doctrine and lessons for Germany's "active cyper defence" / Matthias Schulze ; Stiftung Wissenschaft und Politik, German Institute for International and Security Affairs
Verfasser:
Körperschaft:
Veröffentlicht: Berlin : SWP, [August 2019]
Umfang: 1 Online-Ressource (8 Seiten)
Format: E-Book
Sprache: Englisch
Schriftenreihe/
mehrbändiges Werk:
SWP comment ; no. 34 (August 2019)
Einheitssachtitel: Überschätzte Cyber-Abschreckung
Schlagworte:
Andere Ausgaben: Übersetzung von: Schulze, Matthias, 1986 -. Überschätzte Cyber-Abschreckung. - Berlin : SWP, 2019. - 1 Online-Ressource (8 Seiten)
Kein Bild verfügbar
X
alg: 51389720
001A    $06000:08-12-23 
001B    $01999:10-12-23 $t02:05:53.000 
001D    $06000:08-12-23 
001U    $0utf8 
001X    $00 
002@    $0Oax 
002C    $aText $btxt $2rdacontent 
002D    $aComputermedien $bc $2rdamedia 
002E    $aOnline-Ressource $bcr $2rdacarrier 
003@    $0513897208 
004P    $010.18449/2019C34 
004U    $0urn:nbn:de:101:1-2023112321293677009462 
006G    $01310977070 
006U    $023,O12 $f20231123 
007A    $01671758404 $aKXP 
009Q    $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $xR 
009Q    $uhttps://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:101:1-2023112321293677009462 $xR 
009Q    $S0 $3Volltext $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $xR 
009Q    $qapplication/pdf $S0 $3Volltext $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $xH 
010@    $aeng 
010E    $erda 
011@    $a2019 $n[August 2019] 
021A    $aCyber deterrence is overrated $danalysis of the deterrent potential of the new cyber doctrine and lessons for Germany's "active cyper defence" $hMatthias Schulze ; Stiftung Wissenschaft und Politik, German Institute for International and Security Affairs 
022A    $aÜberschätzte Cyber-Abschreckung 
028A    $BVerfasser $4aut $71023262932 $8Schulze, Matthias$Z1986- [Tp3] $9302929959 
029F    $BHerausgebendes Organ $#Фонд Науки и Политики $#SWP $#Stiftung Wissenschaft und Politik (SWP) Deutsches Institut für Internationale Politik und Sicherheit $#Deutsches Institut für Internationale Politik und Sicherheit $#Deutsches Institut für Internationale Politik und Sicherheit der Stiftung Wissenschaft und Politik (SWP) $#German Institute for International and Security Affairs $#Stiftung Wissenschaft und Politik - Forschungsinstitut für Internationale Politik und Sicherheit $#Forschungsinstitut für Internationale Politik und Sicherheit $#German Research Institute for International Affairs $4isb $72023076-X $8Stiftung Wissenschaft und Politik [Tb1] $9042767121 
033A    $pBerlin $nSWP 
034D    $a1 Online-Ressource (8 Seiten) 
036E    $aSWP comment $lno. 34 (August 2019) 
037A    $aGesehen am 04.08.2020 
037A    $a"English version of SWP-Aktuell 39/2019" 
039M    $aÜbersetzung von $tÜberschätzte Cyber-Abschreckung $dBerlin $eSWP $f2019 $h1 Online-Ressource (8 Seiten) $lSchulze, Matthias, 1986 -  
044K    $qDNB $RPolitik $RAußenpolitik $RStrategische Stabilität $#National security $#Sécurité nationale $#Defensa nacional $#Internationale Sicherheit $#Sicherheitspolitik $#Verteidigungs- und Sicherheitspolitik $#Nationale Sicherheit $#Regionale Sicherheitspolitik von Staaten $#Bestimmungsfaktoren der Verteidigungs- und Sicherheitspolitik $#Sicherheitspolitische Interessen außerhalb von Bündnisterritorien $#Verteidigungspolitik Sicherheitspolitik $#Äußere Sicherheit Sicherheitspolitik $#Nationale Sicherheit Sicherheitspolitik $74116489-1 $8Sicherheitspolitik [Ts1] $9085355682 
044K    $qDNB $RVirtuelle Realität $#Cyberspace $#Cyberespace $#virtuelle Realität $#Cyberspace $#Cyberia $74266146-8 $8Cyberspace [Ts1] $9086421603 
044K    $qDNB $#Vergleich $#Vergleich $#Vergleich $#Vergleichen $#Vergleichung $74187713-5 $8Vergleich [Ts1] $9085921270 
044K    $qDNB $RInfrastruktur $#Kritische Infrastruktur $#Kritische Infrastrukturen $#Critical infrastructure $#KRITIS $77636249-8 $8Kritische Infrastruktur [Ts1] $9207217432 
044K    $qDNB $RZiel $#Kriegsziele $#Krieg Ziel $#Kriegsziele $74129808-1 $8Kriegsziel [Ts1] $9085456373 
044K    $qDNB $RVorrichtung $#Safety appliances $#Dispositifs de sécurité $74260091-1 $8Schutzvorrichtung [Ts1] $9086384651 
044K    $qDNB $RBekämpfung $RReduktion $RSchutz $#Gegenmaßnahme $74445317-6 $8Gegenmaßnahme [Ts1] $9088803538 
044K    $qDNB $RTaktik $#Militärische Operationen $#Militärisches Operationsgebiet $#Militärische Operation $#Militärische Operationen $#Militäroperation $74203217-9 $8Operation$gMilitär [Ts1] $9086031996 
044K    $qDNB $#Défense (sports) $#Verteidigung Abwehr $74141194-8 $8Abwehr [Ts1] $9085544876 
044K    $qDNB $#Aggression (International law) $#Agression (droit international) $#Attaque (sports) $#Aggressione $#Agresión (Derecho internacional) $#Aggression (militärisch) $#Angriff $#Gegenangriff $#Angriffe $#Attacke $#Angriffshandlung $74142472-4 $8Angriff [Ts1] $9085555258 
044K    $qDNB $RDatenautobahn $RARPANet $RRechnernetz $RTCP/IP $#Internet $#Internet $#Internet $#Internet $#internet $#Internet $#Internet $#Internet $#Internet $74308416-3 $8Internet [Ts1] $9086690205 
044K    $qDNB $RDeutsches Sprachgebiet $RDeutschland $RDeutschland $#Deutsche Länder $#Germany Deutschland $#Heiliges Römisches Reich $#Rheinbund $#Deutscher Bund $#Norddeutscher Bund $#Deutsches Reich $#Deutschland Gebiet unter Alliierter Besatzung $#Deutschland Bundesrepublik, 1990- $#BRD 1990- $#Federal Republic of Germany Deutschland $#Republic of Germany Deutschland $#Allemagne Deutschland $#Ǧumhūrīyat Almāniyā al-Ittiḥādīya $#Bundesrepublik Deutschland 1990- $#BRD $#Niemcy $#République Fédérale d'Allemagne Deutschland $#Repubblica Federale di Germania Deutschland $#Germanija $#Federativnaja Respublika Germanija $#FRG $#Deyizhi-Lianbang-Gongheguo $74011882-4 $8Deutschland [Tg1] $9085025550 
044K    $qDNB $RKonföderierte Staaten von Amerika $#USA $#USA $#United States of America $#Vereinigte Staaten von Amerika $#Nordamerika USA $#Amerika USA $#United States $#United States of America $#Etats Unis $#Etats-Unis $#Vereinigte Staaten $#Estados Unidos de America $#EEUU $#Vereinigte Staaten von Nordamerika $#Soedinennye Štaty Ameriki $#SŠA $#Stany Zjednoczone Ameryki Północnej $#Hēnōmenai Politeiai tēs Boreiu Amerikēs $#Hēnōmenes Politeies tēs Amerikēs $#HēPA $#Ēnōmenes Politeies tēs Amerikēs $#ĒPA $#Meiguo $#Etats-Unis d'Amérique $#US $74078704-7 $8USA [Tgz] $908522331X 
045E    $c320 
046X    $aArchivierung/Langzeitarchivierung gewährleistet $5DE-101 
047I    $aZusammenfassung: Proponents of active, offensive cyber operations argue that they could have a deterrent effect on potential cyber attackers. The latter would think twice about attacking if a digital counter-attack might be the consequence. The idea that offensive cyber capabilities should have a deterrent effect was one reason why the new US cyber doctrine was adopted in 2018. The same assumption is implicit in the debate about cyber counterattacks ("hack backs") in Germany. Yet these assessments are based on a superficial understanding of deterrence. Cyber deterrence by the threat of retaliation works differently than that of nuclear deterrence. Problems of attribution, displays of power, controllability and the credibility of digital capabilities increase the risk of deterrence failure. Thus, the German cyber security policy would be well advised to increase its "deterrence by denial", cyber security and the resilience of its systems 

lok: 51389720 3

exp: 51389720 3 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.520 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01251332331 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH 

lok: 51389720 5

exp: 51389720 5 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.532 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $0125133234X 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH 

lok: 51389720 8

exp: 51389720 8 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.534 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01251332358 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH 

lok: 51389720 10

exp: 51389720 10 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.537 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01251332366 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH 

lok: 51389720 11

exp: 51389720 11 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.540 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01251332374 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH 

lok: 51389720 20

exp: 51389720 20 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.543 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01251332382 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH 

lok: 51389720 21

exp: 51389720 21 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.546 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01251332390 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH 

lok: 51389720 23

exp: 51389720 23 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.549 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01251332404 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH 

lok: 51389720 24

exp: 51389720 24 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.553 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01251332412 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH 

lok: 51389720 25

exp: 51389720 25 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.556 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01251332420 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH 

lok: 51389720 36

exp: 51389720 36 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.559 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01251332439 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH 

lok: 51389720 49

exp: 51389720 49 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.562 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01251332447 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH 

lok: 51389720 54

exp: 51389720 54 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.568 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01251332463 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH 

lok: 51389720 108

exp: 51389720 108 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.574 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $0125133248X 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH 

lok: 51389720 204

exp: 51389720 204 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.576 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01251332498 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH 

lok: 51389720 205

exp: 51389720 205 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:53.579 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01251332501 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019C34 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf $XH
LEADER 00000cam a22000002c 4500
001 513897208
003 DE-603
005 20231210020553.0
007 cr||||||||||||
008 231208s2019 xx |||| o| u00||u|eng
015 |a 23,O12  |2 dnb 
016 7 |2 DE-101  |a 1310977070 
024 7 |a 10.18449/2019C34  |2 doi 
024 7 |a urn:nbn:de:101:1-2023112321293677009462  |2 urn 
035 |a (DE-599)KXP1671758404 
040 |a DE-603  |b ger  |c DE-603  |d DE-603  |e rda 
041 |a eng 
084 |a 320  |q DE-101  |2 sdnb 
100 1 |a Schulze, Matthias  |d 1986-  |e Verfasser  |4 aut  |0 (DE-603)302929959  |0 (DE-588)1023262932  |2 gnd 
240 1 0 |a Überschätzte Cyber-Abschreckung 
245 0 0 |a Cyber deterrence is overrated  |b analysis of the deterrent potential of the new cyber doctrine and lessons for Germany's "active cyper defence"  |c Matthias Schulze ; Stiftung Wissenschaft und Politik, German Institute for International and Security Affairs 
264 1 |a Berlin  |b SWP  |c [August 2019] 
300 |a 1 Online-Ressource (8 Seiten) 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
490 0 |a SWP comment  |v no. 34 (August 2019) 
500 |a Gesehen am 04.08.2020 
500 |a "English version of SWP-Aktuell 39/2019" 
520 |a Zusammenfassung: Proponents of active, offensive cyber operations argue that they could have a deterrent effect on potential cyber attackers. The latter would think twice about attacking if a digital counter-attack might be the consequence. The idea that offensive cyber capabilities should have a deterrent effect was one reason why the new US cyber doctrine was adopted in 2018. The same assumption is implicit in the debate about cyber counterattacks ("hack backs") in Germany. Yet these assessments are based on a superficial understanding of deterrence. Cyber deterrence by the threat of retaliation works differently than that of nuclear deterrence. Problems of attribution, displays of power, controllability and the credibility of digital capabilities increase the risk of deterrence failure. Thus, the German cyber security policy would be well advised to increase its "deterrence by denial", cyber security and the resilience of its systems 
650 7 |a Sicherheitspolitik  |0 (DE-588)4116489-1  |0 (DE-603)085355682  |2 gnd 
650 7 |a Cyberspace  |0 (DE-588)4266146-8  |0 (DE-603)086421603  |2 gnd 
650 7 |a Vergleich  |0 (DE-588)4187713-5  |0 (DE-603)085921270  |2 gnd 
650 7 |a Kritische Infrastruktur  |0 (DE-588)7636249-8  |0 (DE-603)207217432  |2 gnd 
650 7 |a Kriegsziel  |0 (DE-588)4129808-1  |0 (DE-603)085456373  |2 gnd 
650 7 |a Schutzvorrichtung  |0 (DE-588)4260091-1  |0 (DE-603)086384651  |2 gnd 
650 7 |a Gegenmaßnahme  |0 (DE-588)4445317-6  |0 (DE-603)088803538  |2 gnd 
650 7 |a Operation  |g Militär  |0 (DE-588)4203217-9  |0 (DE-603)086031996  |2 gnd 
650 7 |a Abwehr  |0 (DE-588)4141194-8  |0 (DE-603)085544876  |2 gnd 
650 7 |a Angriff  |0 (DE-588)4142472-4  |0 (DE-603)085555258  |2 gnd 
650 7 |a Internet  |0 (DE-588)4308416-3  |0 (DE-603)086690205  |2 gnd 
651 7 |a Deutschland  |0 (DE-588)4011882-4  |0 (DE-603)085025550  |2 gnd 
651 7 |a USA  |0 (DE-588)4078704-7  |0 (DE-603)08522331X  |2 gnd 
710 2 |a Stiftung Wissenschaft und Politik  |e Herausgebendes Organ  |4 isb  |0 (DE-603)042767121  |0 (DE-588)2023076-X  |2 gnd 
775 0 8 |i Übersetzung von  |a Schulze, Matthias, 1986 -   |t Überschätzte Cyber-Abschreckung  |d Berlin : SWP, 2019  |h 1 Online-Ressource (8 Seiten) 
856 |u https://doi.org/10.18449/2019C34  |x Resolving-System 
856 |u https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:101:1-2023112321293677009462  |x Resolving-System 
856 |u https://doi.org/10.18449/2019C34  |x Resolving-System  |z kostenfrei  |3 Volltext 
856 |q application/pdf  |u https://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2019C34_she.pdf  |x Verlag  |z kostenfrei  |3 Volltext 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1251332331  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)125133234X  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1251332358  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1251332366  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1251332374  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1251332382  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1251332390  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1251332404  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1251332412  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1251332420  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1251332439  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1251332447  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1251332463  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)125133248X  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1251332498  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1251332501  |b DE-603  |c HES  |d d