A matter of credibility

Titel: A matter of credibility : conventional and nuclear security commitments of the United States in Europe / Marco Overhaus ; Stiftung Wissenschaft und Politik, German Institute for International and Security Affairs
Verfasser:
Körperschaft:
Veröffentlicht: Berlin : SWP, [August 2019]
Umfang: 1 Online-Ressource (34 Seiten)
Format: E-Book
Sprache: Englisch
Schriftenreihe/
mehrbändiges Werk:
SWP research paper ; 10 (August 2019)
Einheitssachtitel: ˜Eineœ Frage der Glaubwürdigkeit
Schlagworte:
Andere Ausgaben: Erscheint auch als Druck-Ausgabe: Overhaus, Marco, 1975-. ˜Aœ matter of credibility. - Berlin : SWP, Stiftung Wissenschaft und Politik, [2019]. - 34 Seiten
Kein Bild verfügbar
X
alg: 51389721
001A    $06000:08-12-23 
001B    $01999:10-12-23 $t02:05:59.000 
001D    $06000:08-12-23 
001U    $0utf8 
001X    $00 
002@    $0Oax 
002C    $aText $btxt $2rdacontent 
002D    $aComputermedien $bc $2rdamedia 
002E    $aOnline-Ressource $bcr $2rdacarrier 
003@    $0513897216 
004P    $010.18449/2019RP10 
004U    $0urn:nbn:de:101:1-2023112321294591422184 
006G    $01310977089 
006U    $023,O12 $f20231123 
007A    $01671829174 $aKXP 
009Q    $uhttps://doi.org/10.18449/2019RP10 $xR 
009Q    $uhttps://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:101:1-2023112321294591422184 $xR 
009Q    $S0 $3Volltext $uhttps://doi.org/10.18449/2019RP10 $xR 
009Q    $qapplication/pdf $S0 $3Volltext $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/research_papers/2019RP10_ovs_web.pdf $xH 
010@    $aeng 
010E    $erda 
011@    $a2019 $n[August 2019] 
021A    $aA @matter of credibility $dconventional and nuclear security commitments of the United States in Europe $hMarco Overhaus ; Stiftung Wissenschaft und Politik, German Institute for International and Security Affairs 
022A    $aEine @Frage der Glaubwürdigkeit 
028A    $BVerfasser $4aut $7136475906 $8Overhaus, Marco$Z1975- [Tp3] $9205931235 
029F    $BHerausgebendes Organ $#Фонд Науки и Политики $#SWP $#Stiftung Wissenschaft und Politik (SWP) Deutsches Institut für Internationale Politik und Sicherheit $#Deutsches Institut für Internationale Politik und Sicherheit $#Deutsches Institut für Internationale Politik und Sicherheit der Stiftung Wissenschaft und Politik (SWP) $#German Institute for International and Security Affairs $#Stiftung Wissenschaft und Politik - Forschungsinstitut für Internationale Politik und Sicherheit $#Forschungsinstitut für Internationale Politik und Sicherheit $#German Research Institute for International Affairs $4isb $72023076-X $8Stiftung Wissenschaft und Politik [Tb1] $9042767121 
033A    $pBerlin $nSWP 
034D    $a1 Online-Ressource (34 Seiten) 
036E    $aSWP research paper $l10 (August 2019) 
037A    $a"English version of SWP-Studie 15/2019" 
039D    $aErscheint auch als $tA @matter of credibility $dBerlin $eSWP $fStiftung Wissenschaft und Politik, [2019] $h34 Seiten $lOverhaus, Marco, 1975- $nDruck-Ausgabe 
039M    $aÜbersetzung von $tEine Frage der Glaubwürdigkeit $dBerlin $eSWP $f2019 $h1 Online-Ressource (38 Seiten) $lOverhaus, Marco, 1975 -  
044K    $qDNB $RStaat $RNichtmitgliedsstaaten $#Vollmitglied $#Mitgliedstaaten $#Mitgliedsstaat $#Mitgliedsland $#Mitgliedsländer $74170174-4 $8Mitgliedsstaaten [Ts1] $9085778850 
044K    $qDNB $RInternationale Kooperation $#Military relations $#Relations militaires $#Militärische Beziehungen $#Militärische Zusammenarbeit $#Sicherheitspolitische Zusammenarbeit $#Verteidigungs- und sicherheitsbezogene Beziehungen $#Militär Internationale Kooperation $#Militärische Zusammenarbeit $#Verteidigung Kooperation $#Militärbeziehungen $#Militärische Beziehungen $74039338-0 $8Militärische Kooperation [Ts1] $9085107204 
044K    $qDNB $RSicherheitspolitik $RPolitik $#Military policy $#Politique militaire $#Politica militare $#Política militar $#Militärpolitik $#Militärpolitik $#Militärische Sicherheit $#Militärpolitik $#Verteidigungspolitik Militärpolitik $#Wehrpolitik $#Kriegspolitik Militärpolitik $#Armeepolitik $74065004-2 $8Militärpolitik [Ts1] $9085182389 
044K    $qDNB $RKooperation $#International cooperation $#Coopération internationale $#international cooperation $#Internationale Zusammenarbeit $#internationale Zusammenarbeit $#Internationale Besuche/Begegnungen $#Internationale Partnerschaft $#Internationale projektbezogene Zusammenarbeit $#Internationale Verhandlungen $#Internationale Zusammenarbeit $#Internationale Beziehungen Kooperation $#Internationale Zusammenarbeit $74120503-0 $8Internationale Kooperation [Ts1] $9085385085 
044K    $qDNB $RStrategische Planung $#Strategie $#Strategie $#Strategie $#Strategie und Taktik $#Strategie-Theorie $74057952-9 $8Strategie [Ts1] $9085161063 
044K    $qDNB $RAtomkrieg $#Nuklearer Gegenschlag $#Nuklearstrategie $#Atomare Strategie $#Kernwaffe Strategie $#Nuklearstrategie $#Strategie Kernwaffe $74003431-8 $8Atomstrategie [Ts1] $9085000884 
044K    $qDNB $RABC-Waffen $RAtomkrieg $RAtomare Rüstung $#Kernwaffe $#Kernwaffe $#Atomic bomb $#Bombe atomique $#Atombombe $#Auf Kernspaltung beruhende Sprengvorrichtung $#Landgestützte nukleare Waffen $#Luftgestützte nukleare Waffen $#Nuklearwaffen $#Nuklearwaffenkomplex $#Strategische Nuklearwaffe $#Atomwaffe $#Atomare Waffe $#Atomwaffen $#Kernwaffen $#Atombombe $#Nuklearwaffe $#Radioaktiver Kampfstoff $74003434-3 $8Kernwaffe [Ts1] $9085000892 
044K    $qDNB $#Militäreinsatz $#Einsatz Militär $74114599-9 $8Militärischer Einsatz [Ts1] $9085343609 
044K    $qDNB $RVölkerrechtlicher Vertrag $#Alliances $#Alliances $#Militärbündnis $#Blockbildung $#politisches Bündnis $#Bündnisgebiet $#Allianz $#Block Außenpolitik $#Block Internationale Politik $#Militärbündnis $#Militärpakt $#Pakt $#Bündnisvertrag $#Bündnisse $74069715-0 $8Bündnis [Ts1] $9085195960 
044K    $qDNB $RKernwaffe $#Atommacht $#Nukleare Großmacht $#Nuklearstaat $#Nuklearwaffenstaat $#Verhältnis zwischen nuklearen Staaten $#Verhältnis zwischen Nuklearwaffenstaaten $#Atomwaffenstaat $#Nuklearmacht $#Atommächte $74143328-2 $8Atommacht [Ts1] $9085562033 
044K    $qDNB $#Defenses $#Défense $#Verteidigung $#Konventionelle Verteidigung $#Militärische Verteidigung $#Raumverteidigung $#Strategische Verteidigung $#Verteidigung (Politisch-militärisches Konzept) $#Vorneverteidigung $#Vorwärtsverteidigung $#Militärische Verteidigung $#Strategische Verteidigung $74063254-4 $8Verteidigung [Ts1] $9085177253 
044K    $qDNB $RAbgabe $#Beitrag (Leistung) $#Beitrag (Zahlung) $74133743-8 $8Beitrag [Ts1] $9085486671 
044K    $qDNB $RRüstung $#Militari $#Militär $#Militär $#Heerwesen $#Kriegswesen $#Streitkräfte $#Wehrwesen $#Militärwesen $#Armee Militär $74039305-7 $8Militär [Tsz] $9085107107 
044K    $qDNB $RStrategische Stabilität $#Balance of power $#Équilibre des puissances $#Gleichgewicht in der internationalen Sicherheit $#Strategisches Gleichgewicht $#Strategisches Gleichgewicht $#Militärisches Kräfteverhältnis $#Rüstungsgleichgewicht $74074812-1 $8Militärisches Gleichgewicht [Ts1] $9085210781 
044K    $qDNB $RBetriebswirtschaftslehre $RKapitalstruktur $#Finance $#Business enterprises Finance $#Finances $#Entreprises Finances $#financing $#Finanzierung $#Finanzierung $#Finanzierung $#Finanzierungsprogramm $#Finanzquellen $#Betriebliche Finanzpolitik $#Betriebliche Finanzwirtschaft $#Finanzpolitik Betriebswirtschaftslehre $#Finanzwirtschaft Unternehmen $#Unternehmen Finanzierung $#Unternehmensfinanzierung $#Unternehmerische Finanzpolitik $74017182-6 $8Finanzierung [Ts1] $9085040193 
044K    $qDNB $RMilitärische Bedrohung $RBedrohungsanalyse $#Bedrohungsvorstellungen (Gesellschaft) $#Bedrohungsvorstellungen (Sicherheitspolitik) $#Bedrohungswahrnehmung $#Vorstellung Bedrohung $#Threat perception $77668529-9 $8Bedrohungsvorstellung [Ts1] $9214474135 
044K    $qDNB $#Demonstration Vormachen $74188685-9 $8Vormachen [Ts1] $9085929271 
044K    $qDNB $RTaktik $#Militärische Operationen $#Militärisches Operationsgebiet $#Militärische Operation $#Militärische Operationen $#Militäroperation $74203217-9 $8Operation$gMilitär [Ts1] $9086031996 
044K    $qDNB $RIntervention $#Intervention (International law) $#Intervention (droit international) $#Intervención (Derecho internacional) $#Militärische Intervention $#militärische Intervention $#Kriegsnahe Maßnahmen $#Militärische außenpolitische Maßnahmen $#Militärische Intervention $#Militärische Interventionen $74027497-4 $8Militärische Intervention [Ts1] $9085070319 
044K    $qDNB $RKonföderierte Staaten von Amerika $#USA $#USA $#United States of America $#Vereinigte Staaten von Amerika $#Nordamerika USA $#Amerika USA $#United States $#United States of America $#Etats Unis $#Etats-Unis $#Vereinigte Staaten $#Estados Unidos de America $#EEUU $#Vereinigte Staaten von Nordamerika $#Soedinennye Štaty Ameriki $#SŠA $#Stany Zjednoczone Ameryki Północnej $#Hēnōmenai Politeiai tēs Boreiu Amerikēs $#Hēnōmenes Politeies tēs Amerikēs $#HēPA $#Ēnōmenes Politeies tēs Amerikēs $#ĒPA $#Meiguo $#Etats-Unis d'Amérique $#US $74078704-7 $8USA [Tgz] $908522331X 
045E    $c320 $c355 
046X    $aArchivierung/Langzeitarchivierung gewährleistet $5DE-101 
047I    $aZusammenfassung: US President Donald Trump has cast doubt on his country's security commitments within NATO by his "America First" programme and his verbal attacks on the Alliance. This affects both conventional reassurance, i.e. pledges to allies backed by non-nuclear military means, and nuclear reassurance. Beyond the "Trump factor", the costs and risks associated with these security commitments have increased from Washington’s perspective. The reasons are the expansion of the Alliance territory through its eastern enlargement, the modernisation of the Russian military, and the end of the US's undisputed military supremacy. Nevertheless, during the Trump administration, the US has not reduced but increased its financial and military contributions to the reassurance of its allies. Uncertainties about the US’s role in NATO have led to deepening rifts in Europe. On one side are the European allies that are striving for a higher degree of "strategic autonomy" from Washington, and on the other those who want to lean even more on the US as a protecting power. From the perspective of many eastern NATO states, American security promises are more credible than potential European alternatives, even during the Trump administration. The credibility of American security commitments is a multifaceted issue that cannot be reduced to statements by the US President. European NATO states consider and weight the underlying factors differently. Political deci-sion-makers, not least in Germany, must be alert to these differences for the sake of political cohesion in the EU and NATO 

lok: 51389721 3

exp: 51389721 3 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:59.625 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $0125133251X 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019RP10 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/research_papers/2019RP10_ovs_web.pdf $XH 

lok: 51389721 5

exp: 51389721 5 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:59.632 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01251332528 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019RP10 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/research_papers/2019RP10_ovs_web.pdf $XH 

lok: 51389721 8

exp: 51389721 8 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:59.637 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01251332536 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019RP10 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/research_papers/2019RP10_ovs_web.pdf $XH 

lok: 51389721 10

exp: 51389721 10 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:59.642 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01251332544 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019RP10 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/research_papers/2019RP10_ovs_web.pdf $XH 

lok: 51389721 11

exp: 51389721 11 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:59.652 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01251332552 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019RP10 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/research_papers/2019RP10_ovs_web.pdf $XH 

lok: 51389721 20

exp: 51389721 20 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:59.659 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01251332560 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019RP10 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/research_papers/2019RP10_ovs_web.pdf $XH 

lok: 51389721 21

exp: 51389721 21 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:59.667 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01251332579 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019RP10 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/research_papers/2019RP10_ovs_web.pdf $XH 

lok: 51389721 23

exp: 51389721 23 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:59.676 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01251332587 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019RP10 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/research_papers/2019RP10_ovs_web.pdf $XH 

lok: 51389721 24

exp: 51389721 24 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:59.683 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01251332595 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019RP10 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/research_papers/2019RP10_ovs_web.pdf $XH 

lok: 51389721 25

exp: 51389721 25 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:59.694 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01251332609 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019RP10 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/research_papers/2019RP10_ovs_web.pdf $XH 

lok: 51389721 36

exp: 51389721 36 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:59.701 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01251332617 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019RP10 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/research_papers/2019RP10_ovs_web.pdf $XH 

lok: 51389721 49

exp: 51389721 49 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:59.708 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01251332625 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019RP10 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/research_papers/2019RP10_ovs_web.pdf $XH 

lok: 51389721 51

exp: 51389721 51 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:59.720 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01251332641 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019RP10 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/research_papers/2019RP10_ovs_web.pdf $XH 

lok: 51389721 54

exp: 51389721 54 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:59.726 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $0125133265X 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019RP10 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/research_papers/2019RP10_ovs_web.pdf $XH 

lok: 51389721 108

exp: 51389721 108 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:59.738 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01251332676 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019RP10 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/research_papers/2019RP10_ovs_web.pdf $XH 

lok: 51389721 204

exp: 51389721 204 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:59.745 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01251332684 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019RP10 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/research_papers/2019RP10_ovs_web.pdf $XH 

lok: 51389721 205

exp: 51389721 205 1 #EPN
201B/01 $010-12-23 $t02:05:59.752 
201C/01 $010-12-23 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01251332692 
208@/01 $a10-12-23 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2019RP10 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/research_papers/2019RP10_ovs_web.pdf $XH
LEADER 00000cam a22000002c 4500
001 513897216
003 DE-603
005 20231210020559.0
007 cr||||||||||||
008 231208s2019 xx |||| o| u00||u|eng
015 |a 23,O12  |2 dnb 
016 7 |2 DE-101  |a 1310977089 
024 7 |a 10.18449/2019RP10  |2 doi 
024 7 |a urn:nbn:de:101:1-2023112321294591422184  |2 urn 
035 |a (DE-599)KXP1671829174 
040 |a DE-603  |b ger  |c DE-603  |d DE-603  |e rda 
041 |a eng 
084 |a 320  |a 355  |q DE-101  |2 sdnb 
100 1 |a Overhaus, Marco  |d 1975-  |e Verfasser  |4 aut  |0 (DE-603)205931235  |0 (DE-588)136475906  |2 gnd 
240 1 0 |a ˜Eineœ Frage der Glaubwürdigkeit 
245 0 0 |a ˜Aœ matter of credibility  |b conventional and nuclear security commitments of the United States in Europe  |c Marco Overhaus ; Stiftung Wissenschaft und Politik, German Institute for International and Security Affairs 
264 1 |a Berlin  |b SWP  |c [August 2019] 
300 |a 1 Online-Ressource (34 Seiten) 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
490 0 |a SWP research paper  |v 10 (August 2019) 
500 |a "English version of SWP-Studie 15/2019" 
520 |a Zusammenfassung: US President Donald Trump has cast doubt on his country's security commitments within NATO by his "America First" programme and his verbal attacks on the Alliance. This affects both conventional reassurance, i.e. pledges to allies backed by non-nuclear military means, and nuclear reassurance. Beyond the "Trump factor", the costs and risks associated with these security commitments have increased from Washington’s perspective. The reasons are the expansion of the Alliance territory through its eastern enlargement, the modernisation of the Russian military, and the end of the US's undisputed military supremacy. Nevertheless, during the Trump administration, the US has not reduced but increased its financial and military contributions to the reassurance of its allies. Uncertainties about the US’s role in NATO have led to deepening rifts in Europe. On one side are the European allies that are striving for a higher degree of "strategic autonomy" from Washington, and on the other those who want to lean even more on the US as a protecting power. From the perspective of many eastern NATO states, American security promises are more credible than potential European alternatives, even during the Trump administration. The credibility of American security commitments is a multifaceted issue that cannot be reduced to statements by the US President. European NATO states consider and weight the underlying factors differently. Political deci-sion-makers, not least in Germany, must be alert to these differences for the sake of political cohesion in the EU and NATO 
650 7 |a Mitgliedsstaaten  |0 (DE-588)4170174-4  |0 (DE-603)085778850  |2 gnd 
650 7 |a Militärische Kooperation  |0 (DE-588)4039338-0  |0 (DE-603)085107204  |2 gnd 
650 7 |a Militärpolitik  |0 (DE-588)4065004-2  |0 (DE-603)085182389  |2 gnd 
650 7 |a Internationale Kooperation  |0 (DE-588)4120503-0  |0 (DE-603)085385085  |2 gnd 
650 7 |a Strategie  |0 (DE-588)4057952-9  |0 (DE-603)085161063  |2 gnd 
650 7 |a Atomstrategie  |0 (DE-588)4003431-8  |0 (DE-603)085000884  |2 gnd 
650 7 |a Kernwaffe  |0 (DE-588)4003434-3  |0 (DE-603)085000892  |2 gnd 
650 7 |a Militärischer Einsatz  |0 (DE-588)4114599-9  |0 (DE-603)085343609  |2 gnd 
650 7 |a Bündnis  |0 (DE-588)4069715-0  |0 (DE-603)085195960  |2 gnd 
650 7 |a Atommacht  |0 (DE-588)4143328-2  |0 (DE-603)085562033  |2 gnd 
650 7 |a Verteidigung  |0 (DE-588)4063254-4  |0 (DE-603)085177253  |2 gnd 
650 7 |a Beitrag  |0 (DE-588)4133743-8  |0 (DE-603)085486671  |2 gnd 
650 7 |a Militär  |0 (DE-588)4039305-7  |0 (DE-603)085107107  |2 gnd 
650 7 |a Militärisches Gleichgewicht  |0 (DE-588)4074812-1  |0 (DE-603)085210781  |2 gnd 
650 7 |a Finanzierung  |0 (DE-588)4017182-6  |0 (DE-603)085040193  |2 gnd 
650 7 |a Bedrohungsvorstellung  |0 (DE-588)7668529-9  |0 (DE-603)214474135  |2 gnd 
650 7 |a Vormachen  |0 (DE-588)4188685-9  |0 (DE-603)085929271  |2 gnd 
650 7 |a Operation  |g Militär  |0 (DE-588)4203217-9  |0 (DE-603)086031996  |2 gnd 
650 7 |a Militärische Intervention  |0 (DE-588)4027497-4  |0 (DE-603)085070319  |2 gnd 
651 7 |a USA  |0 (DE-588)4078704-7  |0 (DE-603)08522331X  |2 gnd 
710 2 |a Stiftung Wissenschaft und Politik  |e Herausgebendes Organ  |4 isb  |0 (DE-603)042767121  |0 (DE-588)2023076-X  |2 gnd 
775 0 8 |i Übersetzung von  |a Overhaus, Marco, 1975 -   |t Eine Frage der Glaubwürdigkeit  |d Berlin : SWP, 2019  |h 1 Online-Ressource (38 Seiten) 
776 0 8 |i Erscheint auch als  |n Druck-Ausgabe  |a Overhaus, Marco, 1975-  |t ˜Aœ matter of credibility  |d Berlin : SWP, Stiftung Wissenschaft und Politik, [2019]  |h 34 Seiten 
856 |u https://doi.org/10.18449/2019RP10  |x Resolving-System 
856 |u https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:101:1-2023112321294591422184  |x Resolving-System 
856 |u https://doi.org/10.18449/2019RP10  |x Resolving-System  |z kostenfrei  |3 Volltext 
856 |q application/pdf  |u https://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/research_papers/2019RP10_ovs_web.pdf  |x Verlag  |z kostenfrei  |3 Volltext 
924 1 |9 603  |a (DE-603)125133251X  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1251332528  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1251332536  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1251332544  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1251332552  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1251332560  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1251332579  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1251332587  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1251332595  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1251332609  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1251332617  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1251332625  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1251332641  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)125133265X  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1251332676  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1251332684  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1251332692  |b DE-603  |c HES  |d d