Shadow players: Western consultancies in the Arab world
Titel: | Shadow players: Western consultancies in the Arab world : how multinational consulting firms shape public policy / Dawud Ansari and Isabelle Werenfels ; Stiftung Wissenschaft und Politik - German Institute for International and Security Affairs |
---|---|
Verfasser: | ; |
Körperschaft: | |
Veröffentlicht: | Berlin : SWP, [September 2023] |
Umfang: | 1 Online-Ressource (8 Seiten) |
Format: | E-Book |
Sprache: | Englisch |
Schriftenreihe/ mehrbändiges Werk: |
SWP comment ; 2023, no. 50 (September 2023) |
Einheitssachtitel: | Akteure im Schatten: westliche Consultancies in der arabischen Welt |
Andere Ausgaben: |
Übersetzung von: Ansari, Dawud. Akteure im Schatten: westliche Consultancies in der arabischen Welt. - Berlin : SWP, 2023. - 1 Online-Ressource (8 Seiten)
|
X
alg: 51613937 001A $06000:07-03-24 001B $01999:08-03-24 $t01:43:37.000 001D $06000:07-03-24 001U $0utf8 001X $00 002@ $0Oax 002C $aText $btxt $2rdacontent 002D $aComputermedien $bc $2rdamedia 002E $aOnline-Ressource $bcr $2rdacarrier 003@ $0516139371 004P $010.18449/2023C50 004R $010419/279944 004U $0urn:nbn:de:101:1-2024021212094056277799 006C $01409396649 $aOCoLC 006G $01319034624 006U $024,O03 $f20240212 007A $0186041575X $aKXP 009Q $uhttps://doi.org/10.18449/2023C50 $xR 009Q $uhttps://hdl.handle.net/10419/279944 $xR 009Q $uhttps://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:101:1-2024021212094056277799 $xR 009Q $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C50 $xR 009Q $qapplication/pdf $S0 $3Volltext $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C50_Consultancies_ArabWorld.pdf $xH 009Q $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/279944 $xR 010@ $aeng 010E $erda 011@ $a2023 $n[September 2023] 021A $aShadow players: Western consultancies in the Arab world $dhow multinational consulting firms shape public policy $hDawud Ansari and Isabelle Werenfels ; Stiftung Wissenschaft und Politik - German Institute for International and Security Affairs 022A $aAkteure im Schatten: westliche Consultancies in der arabischen Welt 028A $BVerfasser $4aut $71196048509 $8Ansari, Dawud [Tp3] $9453743412 028C $BVerfasser $4aut $7113829943X $8Werenfels, Isabelle [Tp3] $9415770173 029F $BHerausgebendes Organ $#Фонд Науки и Политики $#SWP $#Stiftung Wissenschaft und Politik (SWP) Deutsches Institut für Internationale Politik und Sicherheit $#Deutsches Institut für Internationale Politik und Sicherheit $#Deutsches Institut für Internationale Politik und Sicherheit der Stiftung Wissenschaft und Politik (SWP) $#German Institute for International and Security Affairs $#Stiftung Wissenschaft und Politik - Forschungsinstitut für Internationale Politik und Sicherheit $#Forschungsinstitut für Internationale Politik und Sicherheit $#German Research Institute for International Affairs $4isb $72023076-X $8Stiftung Wissenschaft und Politik [Tb1] $9042767121 033A $pBerlin $nSWP 034D $a1 Online-Ressource (8 Seiten) 036E $aSWP comment $l2023, no. 50 (September 2023) 037A $a"English version of SWP-Aktuell 53/2023" 037A $aGesehen am 28.09.2023 039M $aÜbersetzung von $tAkteure im Schatten: westliche Consultancies in der arabischen Welt $dBerlin $eSWP $f2023 $h1 Online-Ressource (8 Seiten) $lAnsari, Dawud 044K $qDNB $RUnternehmen $#Consulting firms $#Sociétés de conseil $#Asesorías $#Beratungsunternehmen $#Unternehmensberatungsbetrieb $#Beratungsfirma $#Unternehmensberatung Unternehmen $#Consultingbetrieb $#Beratungsunternehmen $74234270-3 $8Beratungsbetrieb [Ts1] $9086225413 044K $qDNB $RBerater $#Counseling $#Counseling of $#Counseling $#extension activities $#Beratung $#Beratung $#Beratung $#Beratungsleistungen $#Counseling $74005565-6 $8Beratung [Ts1] $9085006688 044K $qDNB $RBeratung $RPolitischer Berater $#Government consultants $#Conseillers du gouvernement $#Asesores gubernamentales $#Politikberatung $#Politikberatung $#Politische Beratung $#Politik Wissenschaftliche Beratung $#Regierungsberatung $#Politisches Consulting $#Wissenschaftliche Beratung Politik $#Wissenschaftliche Politikberatung $#Politische Beratung $74046515-9 $8Politikberatung [Ts1] $9085129844 044K $qDNB $RPolitische Steuerung $#Gouvernance $#Governance-Ansatz $#Governance $#Governance $74639012-1 $8Governance [Ts1] $9098783963 044K $qDNB $RPolitik $#Economic policy $#Politique économique $#Política económica $#economic policies $#Wirtschaftspolitik $#Wirtschaftspolitik $#Volkswirtschaftspolitik $#Allgemeine Wirtschaftspolitik $74066493-4 $8Wirtschaftspolitik [Tsz] $9085186929 044K $qDNB $REntwicklungshilfe $REntwicklungsmodell $#Economic assistance $#Aide économique $#development policies $#Entwicklungspolitik $#Entwicklungspolitik $#Entwicklungshilfepolitik $#Auslandshilfepolitik einzelner Staaten $#Entwicklungspolitik $#Entwicklungshilfepolitik $74014957-2 $8Entwicklungspolitik [Ts1] $9085033928 044K $qDNB $RKommunikativer Sinn $#Reference (Linguistics) $#Signification (linguistique) $#Bedeutung $#Bedeutung/Rolle $#Sinn Linguistik $74005184-5 $8Bedeutung [Ts1] $9085005754 044K $qDNB $RRollenfach $#Bedeutung/Rolle $74130478-0 $8Rolle [Ts1] $9085461504 044K $qDNB $RLogik $#Strikte Implikation $74161414-8 $8Implikation [Ts1] $9085708968 044K $qDNB $RLegitimation $RLegalität $#Legitimacy of governments $#Légitimité (science politique) $#Legitimidad de los gobiernos $#Legitimität $#Legitimität $#Legitimation von Herrschaft $#Legitimität/Legitimation $#Herrschaft Legitimität $#Politisches System Legitimität $#Regierung Legitimität $#Staat Legitimität $74035043-5 $8Legitimität [Ts1] $9085094463 044K $qDNB $RLegitimität $#Legitimation $#Legitimität/Legitimation $#Legitimierung $74114382-6 $8Legitimation [Ts1] $908534205X 044K $qDNB $RIntransparenz $#Transparency $#Transparence (art) $#Trasparenza$#Transparenz $#Transparenz $#Durchsichtigkeit $#Optische Transparenz $#Transparency $#Transluzenz $#Translucency $74185917-0 $8Transparenz [Ts1] $9085906530 044K $qDNB $#politische Entwicklung $#Politikprozess $74175043-3 $8Politischer Prozess [Ts1] $9085818003 044K $qDNB $RQualitätsmanagement $#Quality assurance $#Assurance qualité $#Aseguramiento de la calidad $#quality assurance $#Qualitätssicherung $#Qualitätssicherung $#Beschaffenheitssicherung $#Unternehmen Qualitätssicherung $74126457-5 $8Qualitätssicherung [Ts1] $9085430714 044K $qDNB $RFortschritt $REntstehung $REvolution $#Evolution $#Développement $#development $#Entwicklung $#Entwicklung $#Entwicklung $#Bisherige Entwicklung $#Ursprung Entwicklung $#Entwicklungsstadium $74113450-3 $8Entwicklung [Ts1] $9085335282 044K $qDNB $74368704-0 $8Hindernis [Ts1] $908832821X 044K $qDNB $#Example $#Exemple $#Esempi $#Beispielhafte Fälle $74144383-4 $8Beispiel [Ts1] $9085570621 044K $qDNB $RIslamische Staaten $#Arabische Staaten $#arabische Länder $#Arabische Länder $#Arabischsprachige Länder $#Arabische Länder $#Arabisches Sprachgebiet $74068789-2 $8Arabische Staaten [Tg1] $9085193178 044K $qDNB $RSchwellenländer $RWestliche Welt $#Industrieländer $#Industriestaat $#Industrieländer $#Entwickelte Länder $#Industrieländer $#Industrienationen $#Westliche Industriestaaten $#Industriestaat $#Global North $#Globaler Norden $74026840-8 $8Industriestaaten [Tg1] $9085067474 044K $qDNB $RKapitalistische Staaten $RIndustriestaaten $RWestmächte $RNichtwestliche Welt $#westliche Welt $#Westliche Welt $#Westliche Staaten $#Westen Westliche Welt $#Der Westen Westliche Welt $74079237-7 $8Westliche Welt [Tg1] $9085225053 045E $c320 046X $aArchivierung/Langzeitarchivierung gewährleistet $5DE-101 047I $aZusammenfassung: Across public sectors in the Arab world, international consultancy firms already play a pivotal role and are further expanding their operations. Among other projects, consultancies have (co-)designed such high-profile strategies as Saudi Arabia's "Vision 2030" and Morocco’s "Green Agenda". Currently, they are stepping up their activities in national energy and climate strategies. Their operations involve almost no local public participation, which diminishes the legitimacy and quality of the policies crafted and undermines local development. Besides the ramifications for the Arab world, the consultancies' work in that region also affects German and European interests, even when it is commissioned by European actors or international organizations. If negative impacts are to be avoided, greater awareness and more transparency about the consultancies’ activities are needed. Moreover, it is crucial to scrutinise whether, when and to what extent it is expedient to commission international consultancy firms lok: 51613937 3 exp: 51613937 3 1 #EPN 201B/01 $008-03-24 $t01:43:37.009 201C/01 $008-03-24 201U/01 $0utf8 203@/01 $01257704877 208@/01 $a08-03-24 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C50 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C50_Consultancies_ArabWorld.pdf $XH 209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/279944 $XR lok: 51613937 5 exp: 51613937 5 1 #EPN 201B/01 $008-03-24 $t01:43:37.013 201C/01 $008-03-24 201U/01 $0utf8 203@/01 $01257704885 208@/01 $a08-03-24 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C50 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C50_Consultancies_ArabWorld.pdf $XH 209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/279944 $XR lok: 51613937 8 exp: 51613937 8 1 #EPN 201B/01 $008-03-24 $t01:43:37.016 201C/01 $008-03-24 201U/01 $0utf8 203@/01 $01257704893 208@/01 $a08-03-24 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C50 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C50_Consultancies_ArabWorld.pdf $XH 209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/279944 $XR lok: 51613937 10 exp: 51613937 10 1 #EPN 201B/01 $008-03-24 $t01:43:37.019 201C/01 $008-03-24 201U/01 $0utf8 203@/01 $01257704907 208@/01 $a08-03-24 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C50 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C50_Consultancies_ArabWorld.pdf $XH 209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/279944 $XR lok: 51613937 11 exp: 51613937 11 1 #EPN 201B/01 $008-03-24 $t01:43:37.021 201C/01 $008-03-24 201U/01 $0utf8 203@/01 $01257704915 208@/01 $a08-03-24 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C50 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C50_Consultancies_ArabWorld.pdf $XH 209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/279944 $XR lok: 51613937 20 exp: 51613937 20 1 #EPN 201B/01 $008-03-24 $t01:43:37.025 201C/01 $008-03-24 201U/01 $0utf8 203@/01 $01257704923 208@/01 $a08-03-24 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C50 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C50_Consultancies_ArabWorld.pdf $XH 209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/279944 $XR lok: 51613937 21 exp: 51613937 21 1 #EPN 201B/01 $008-03-24 $t01:43:37.028 201C/01 $008-03-24 201U/01 $0utf8 203@/01 $01257704931 208@/01 $a08-03-24 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C50 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C50_Consultancies_ArabWorld.pdf $XH 209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/279944 $XR lok: 51613937 23 exp: 51613937 23 1 #EPN 201B/01 $008-03-24 $t01:43:37.030 201C/01 $008-03-24 201U/01 $0utf8 203@/01 $0125770494X 208@/01 $a08-03-24 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C50 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C50_Consultancies_ArabWorld.pdf $XH 209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/279944 $XR lok: 51613937 24 exp: 51613937 24 1 #EPN 201B/01 $008-03-24 $t01:43:37.033 201C/01 $008-03-24 201U/01 $0utf8 203@/01 $01257704958 208@/01 $a08-03-24 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C50 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C50_Consultancies_ArabWorld.pdf $XH 209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/279944 $XR lok: 51613937 25 exp: 51613937 25 1 #EPN 201B/01 $008-03-24 $t01:43:37.036 201C/01 $008-03-24 201U/01 $0utf8 203@/01 $01257704966 208@/01 $a08-03-24 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C50 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C50_Consultancies_ArabWorld.pdf $XH 209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/279944 $XR lok: 51613937 36 exp: 51613937 36 1 #EPN 201B/01 $008-03-24 $t01:43:37.040 201C/01 $008-03-24 201U/01 $0utf8 203@/01 $01257704974 208@/01 $a08-03-24 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C50 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C50_Consultancies_ArabWorld.pdf $XH 209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/279944 $XR lok: 51613937 49 exp: 51613937 49 1 #EPN 201B/01 $008-03-24 $t01:43:37.043 201C/01 $008-03-24 201U/01 $0utf8 203@/01 $01257704982 208@/01 $a08-03-24 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C50 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C50_Consultancies_ArabWorld.pdf $XH 209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/279944 $XR lok: 51613937 54 exp: 51613937 54 1 #EPN 201B/01 $008-03-24 $t01:43:37.049 201C/01 $008-03-24 201U/01 $0utf8 203@/01 $01257705008 208@/01 $a08-03-24 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C50 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C50_Consultancies_ArabWorld.pdf $XH 209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/279944 $XR lok: 51613937 108 exp: 51613937 108 1 #EPN 201B/01 $008-03-24 $t01:43:37.054 201C/01 $008-03-24 201U/01 $0utf8 203@/01 $01257705024 208@/01 $a08-03-24 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C50 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C50_Consultancies_ArabWorld.pdf $XH 209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/279944 $XR lok: 51613937 204 exp: 51613937 204 1 #EPN 201B/01 $008-03-24 $t01:43:37.056 201C/01 $008-03-24 201U/01 $0utf8 203@/01 $01257705032 208@/01 $a08-03-24 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C50 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C50_Consultancies_ArabWorld.pdf $XH 209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/279944 $XR lok: 51613937 205 exp: 51613937 205 1 #EPN 201B/01 $008-03-24 $t01:43:37.060 201C/01 $008-03-24 201U/01 $0utf8 203@/01 $01257705040 208@/01 $a08-03-24 $bl 209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2023C50 $XR 209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C50_Consultancies_ArabWorld.pdf $XH 209S/01 $S0 $uhttps://hdl.handle.net/10419/279944 $XR
LEADER | 00000cam a22000002c 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | 516139371 | ||
003 | DE-603 | ||
005 | 20240308014337.0 | ||
007 | cr|||||||||||| | ||
008 | 240307s2023 xx |||| o| u00||u|eng | ||
015 | |a 24,O03 |2 dnb | ||
016 | 7 | |2 DE-101 |a 1319034624 | |
024 | 7 | |a 10.18449/2023C50 |2 doi | |
024 | 7 | |a 10419/279944 |2 hdl | |
024 | 7 | |a urn:nbn:de:101:1-2024021212094056277799 |2 urn | |
035 | |a (DE-599)KXP186041575X | ||
040 | |a DE-603 |b ger |c DE-603 |d DE-603 |e rda | ||
041 | |a eng | ||
084 | |a 320 |q DE-101 |2 sdnb | ||
100 | 1 | |a Ansari, Dawud |e Verfasser |4 aut |0 (DE-603)453743412 |0 (DE-588)1196048509 |2 gnd | |
240 | 1 | 0 | |a Akteure im Schatten: westliche Consultancies in der arabischen Welt |
245 | 0 | 0 | |a Shadow players: Western consultancies in the Arab world |b how multinational consulting firms shape public policy |c Dawud Ansari and Isabelle Werenfels ; Stiftung Wissenschaft und Politik - German Institute for International and Security Affairs |
264 | 1 | |a Berlin |b SWP |c [September 2023] | |
300 | |a 1 Online-Ressource (8 Seiten) | ||
336 | |a Text |b txt |2 rdacontent | ||
337 | |a Computermedien |b c |2 rdamedia | ||
338 | |a Online-Ressource |b cr |2 rdacarrier | ||
490 | 0 | |a SWP comment |v 2023, no. 50 (September 2023) | |
500 | |a "English version of SWP-Aktuell 53/2023" | ||
500 | |a Gesehen am 28.09.2023 | ||
520 | |a Zusammenfassung: Across public sectors in the Arab world, international consultancy firms already play a pivotal role and are further expanding their operations. Among other projects, consultancies have (co-)designed such high-profile strategies as Saudi Arabia's "Vision 2030" and Morocco’s "Green Agenda". Currently, they are stepping up their activities in national energy and climate strategies. Their operations involve almost no local public participation, which diminishes the legitimacy and quality of the policies crafted and undermines local development. Besides the ramifications for the Arab world, the consultancies' work in that region also affects German and European interests, even when it is commissioned by European actors or international organizations. If negative impacts are to be avoided, greater awareness and more transparency about the consultancies’ activities are needed. Moreover, it is crucial to scrutinise whether, when and to what extent it is expedient to commission international consultancy firms | ||
650 | 7 | |a Beratungsbetrieb |0 (DE-588)4234270-3 |0 (DE-603)086225413 |2 gnd | |
650 | 7 | |a Beratung |0 (DE-588)4005565-6 |0 (DE-603)085006688 |2 gnd | |
650 | 7 | |a Politikberatung |0 (DE-588)4046515-9 |0 (DE-603)085129844 |2 gnd | |
650 | 7 | |a Governance |0 (DE-588)4639012-1 |0 (DE-603)098783963 |2 gnd | |
650 | 7 | |a Wirtschaftspolitik |0 (DE-588)4066493-4 |0 (DE-603)085186929 |2 gnd | |
650 | 7 | |a Entwicklungspolitik |0 (DE-588)4014957-2 |0 (DE-603)085033928 |2 gnd | |
650 | 7 | |a Bedeutung |0 (DE-588)4005184-5 |0 (DE-603)085005754 |2 gnd | |
650 | 7 | |a Rolle |0 (DE-588)4130478-0 |0 (DE-603)085461504 |2 gnd | |
650 | 7 | |a Implikation |0 (DE-588)4161414-8 |0 (DE-603)085708968 |2 gnd | |
650 | 7 | |a Legitimität |0 (DE-588)4035043-5 |0 (DE-603)085094463 |2 gnd | |
650 | 7 | |a Legitimation |0 (DE-588)4114382-6 |0 (DE-603)08534205X |2 gnd | |
650 | 7 | |a Transparenz |0 (DE-588)4185917-0 |0 (DE-603)085906530 |2 gnd | |
650 | 7 | |a Politischer Prozess |0 (DE-588)4175043-3 |0 (DE-603)085818003 |2 gnd | |
650 | 7 | |a Qualitätssicherung |0 (DE-588)4126457-5 |0 (DE-603)085430714 |2 gnd | |
650 | 7 | |a Entwicklung |0 (DE-588)4113450-3 |0 (DE-603)085335282 |2 gnd | |
650 | 7 | |a Hindernis |0 (DE-588)4368704-0 |0 (DE-603)08832821X |2 gnd | |
650 | 7 | |a Beispiel |0 (DE-588)4144383-4 |0 (DE-603)085570621 |2 gnd | |
651 | 7 | |a Arabische Staaten |0 (DE-588)4068789-2 |0 (DE-603)085193178 |2 gnd | |
651 | 7 | |a Industriestaaten |0 (DE-588)4026840-8 |0 (DE-603)085067474 |2 gnd | |
651 | 7 | |a Westliche Welt |0 (DE-588)4079237-7 |0 (DE-603)085225053 |2 gnd | |
700 | 1 | |a Werenfels, Isabelle |e Verfasser |4 aut |0 (DE-603)415770173 |0 (DE-588)113829943X |2 gnd | |
710 | 2 | |a Stiftung Wissenschaft und Politik |e Herausgebendes Organ |4 isb |0 (DE-603)042767121 |0 (DE-588)2023076-X |2 gnd | |
775 | 0 | 8 | |i Übersetzung von |a Ansari, Dawud |t Akteure im Schatten: westliche Consultancies in der arabischen Welt |d Berlin : SWP, 2023 |h 1 Online-Ressource (8 Seiten) |
856 | |u https://doi.org/10.18449/2023C50 |x Resolving-System | ||
856 | |u https://hdl.handle.net/10419/279944 |x Resolving-System | ||
856 | |u https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:101:1-2024021212094056277799 |x Resolving-System | ||
856 | |u https://doi.org/10.18449/2023C50 |x Resolving-System |z kostenfrei | ||
856 | |q application/pdf |u https://www.swp-berlin.org/publications/products/comments/2023C50_Consultancies_ArabWorld.pdf |x Verlag |z kostenfrei |3 Volltext | ||
856 | |u https://hdl.handle.net/10419/279944 |x Resolving-System |z kostenfrei | ||
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1257704877 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1257704885 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1257704893 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1257704907 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1257704915 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1257704923 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1257704931 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)125770494X |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1257704958 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1257704966 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1257704974 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1257704982 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1257705008 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1257705024 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1257705032 |b DE-603 |c HES |d d | |
924 | 1 | |9 603 |a (DE-603)1257705040 |b DE-603 |c HES |d d |