Lessons to be learned

Titel: Lessons to be learned : Germany's crisis management in Mali (2013-2023) / Denis M. Tull ; Stiftung Wissenschaft und Politik, German Institute for International and Security Affairs
Verfasser:
Körperschaft:
Veröffentlicht: Berlin : SWP, [December 2024]
Umfang: 1 Online-Ressource (33 Seiten) : Illustrationen
Format: E-Book
Sprache: Englisch
Schriftenreihe/
mehrbändiges Werk:
SWP research paper ; 2024, 18 (December 2024)
Einheitssachtitel: Lernfähige deutsche Krisenpolitik?
Schlagworte:
Andere Ausgaben: Übersetzung von: Tull, Denis, 1972 -. Lernfähige deutsche Krisenpolitik?. - Berlin : SWP, 2024. - 1 Online-Ressource (38 Seiten)
Kein Bild verfügbar
X
alg: 52629234
001A    $06000:06-02-25 
001B    $01999:17-04-25 $t21:06:29.000 
001D    $06000:06-02-25 
001U    $0utf8 
001X    $00 
002@    $0Oax 
002C    $aText $btxt $2rdacontent 
002D    $aComputermedien $bc $2rdamedia 
002E    $aOnline-Ressource $bcr $2rdacarrier 
003@    $0526292342 
004P    $010.18449/2024RP18 
004U    $0urn:nbn:de:101:1-2501061505024.725851363977 
006C    $01478321797 $aOCoLC 
006G    $01352664550 
006U    $025,O02 $f20250106 
007A    $01911957295 $aKXP 
009Q    $uhttps://doi.org/10.18449/2024RP18 $xR 
009Q    $uhttps://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:101:1-2501061505024.725851363977 $xR 
009Q    $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2024RP18 $xR 
009Q    $qapplication/pdf $S0 $3Volltext $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/research_papers/2024RP18_GermanCrisisManagementMali.pdf $xH 
010@    $aeng 
010E    $erda 
011@    $a2024 $n[December 2024] 
021A    $aLessons to be learned $dGermany's crisis management in Mali (2013-2023) $hDenis M. Tull ; Stiftung Wissenschaft und Politik, German Institute for International and Security Affairs 
022A    $aLernfähige deutsche Krisenpolitik? 
028A    $BVerfasser $#Tull, Denis M. $#Tull, Denis Michael $#Tull, Dennis M. $4aut $7123661978 $8Tull, Denis$Z1972- [Tp1] $9154519472 
029F    $BHerausgebendes Organ $#Фонд Науки и Политики $#SWP $#Stiftung Wissenschaft und Politik (SWP) Deutsches Institut für Internationale Politik und Sicherheit $#Deutsches Institut für Internationale Politik und Sicherheit $#Deutsches Institut für Internationale Politik und Sicherheit der Stiftung Wissenschaft und Politik (SWP) $#German Institute for International and Security Affairs $#Stiftung Wissenschaft und Politik - Forschungsinstitut für Internationale Politik und Sicherheit $#Forschungsinstitut für Internationale Politik und Sicherheit $#German Research Institute for International Affairs $4isb $72023076-X $8Stiftung Wissenschaft und Politik [Tb1] $9042767121 
033A    $pBerlin $nSWP 
034D    $a1 Online-Ressource (33 Seiten) 
034M    $aIllustrationen 
036E    $aSWP research paper $l2024, 18 (December 2024) 
037A    $a"Slightly revised English version of SWP-Studie 21/2024" 
037A    $aGesehen am 11.12.2024 
037I    $aNamensnennung 4.0 International $qDE-206 $2cc $uhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0 $fCC BY 4.0 
037J    $aOpen Access $qDE-206 $2star $uhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2 $fUnrestricted online access 
039M    $aÜbersetzung von $tLernfähige deutsche Krisenpolitik? $dBerlin $eSWP $f2024 $h1 Online-Ressource (38 Seiten) $lTull, Denis, 1972 -  
044K    $qDNB $RInternationale Kooperation $#Military relations $#Relations militaires $#Militärische Beziehungen $#Militärische Zusammenarbeit $#Sicherheitspolitische Zusammenarbeit $#Verteidigungs- und sicherheitsbezogene Beziehungen $#Militär Internationale Kooperation $#Militärische Zusammenarbeit $#Verteidigung Kooperation $#Militärbeziehungen $#Militärische Beziehungen $74039338-0 $8Militärische Kooperation [Ts1] $9085107204 
044K    $qDNB $RAußenpolitik $RSicherheitspolitik $RFriede $RFriedenspolitik $RFriedensbemühung $RFriedenskonsolidierung $#Peacekeeping forces $#Peace-building $#Maintien de la paix $#Mantenimiento de la paz $#Friedenssicherung $#Friedenssicherung $#Friedenssicherung $#Sicherheitsgarantien $#Völkerrechtliche Friedenssicherung $#Friedenswahrung $#Friedenserhaltung $#Peace-keeping $74019411-5 $8Friedenssicherung [Ts1] $9085046132 
044K    $qDNB $ROrganisation $#International agencies $#Organisations internationales $#Organizzazioni internazionali $#Organismos internacionales $#international organizations $#Internationale Organisation $#internationale Organisation $#Entscheidungsinstanz internationaler Organisation $#Internationale gesellschaftliche Vereinigung $#Internationale Organisation $#Internationaler Akteur $#Internationales Gremium/Einrichtung $#Internationales Konsultationsgremium $#Internationales Verwaltungsorgan $#Nationale Sektion internationaler Organisation $#Organisation und Zusammensetzung internationalen Akteurs $#Prozedurale Fragen bei internationalem Akteur $#Rat internationaler Organisation $#Regionale internationale Organisation $#Staatlicher internationaler Akteur $#Untersuchungsfunktion internationaler Akteure $#Internationale Organisationen $74027366-0 $8Internationale Organisation [Ts1] $9085069779 
044K    $qDNB $RKonflikt $RPolitische Krise $#International relations $#Relations internationales $#Politischer Konflikt $#politischer Konflikt $#Politische Konflikte $74115589-0 $8Politischer Konflikt [Ts1] $9085349941 
044K    $qDNB $RPolitik $#Politics and government $#Politique et gouvernement $#Innenpolitik $#Innenpolitik $#Innenpolitik $#Innenpolitische Einzelprobleme $#Innenpolitische Lage/Entwicklung $#Instrumente der Innenpolitik $74027058-0 $8Innenpolitik [Ts1] $9085068195 
044K    $qDNB $#Politisches Ziel $#Politische Ziele $#Politische Ziele $#Politik Ziel $#Politische Zielsetzung $#Politik Zielsetzung $#Ziel Politik $74211500-0 $8Politisches Ziel [Ts1] $9086086103 
044K    $qDNB $RPolitik $RAußenpolitik $RStrategische Stabilität $#National security $#Sécurité nationale $#Defensa nacional $#Internationale Sicherheit $#Sicherheitspolitik $#Verteidigungs- und Sicherheitspolitik $#Nationale Sicherheit $#Regionale Sicherheitspolitik von Staaten $#Bestimmungsfaktoren der Verteidigungs- und Sicherheitspolitik $#Sicherheitspolitische Interessen außerhalb von Bündnisterritorien $#Verteidigungspolitik Sicherheitspolitik $#Äußere Sicherheit Sicherheitspolitik $#Nationale Sicherheit Sicherheitspolitik $74116489-1 $8Sicherheitspolitik [Ts1] $9085355682 
044K    $qDNB $RPolitik $#Gesamtregierungsansatz $#WGA $71208946722 $8Whole of Government-Ansatz [Ts3] $9463372670 
044K    $qDNB $RStrategische Planung $#Strategie $#Strategie $#Strategie $#Strategie und Taktik $#Strategie-Theorie $74057952-9 $8Strategie [Ts1] $9085161063 
044K    $qDNB $RRechnungslegung $RRechnungswesen $RJahresabschluss $#Financial statements $#États financiers $#Bilanz $#Bilanz $#Bilanzierung $#Bilanz $#Ergebnis/Bilanz $#Bilanzierung $#Unternehmensbilanz $74006566-2 $8Bilanz [Ts1] $9085009695 
044K    $qDNB $RMisserfolg $#Success $#Succès $#Successo $#Éxito $#Erfolg $#Erfolg-Misserfolg $74015224-8 $8Erfolg [Ts1] $908503455X 
044K    $qDNB $RErfolg $RScheitern $#Failure (Psychology) $#Échec $#Fracaso $#Erfolg-Misserfolg $74133869-8 $8Misserfolg [Ts1] $9085487597 
044K    $qDNB $RDeutsches Sprachgebiet $RDeutschland $RDeutschland $#Deutsche Länder $#Germany Deutschland $#Heiliges Römisches Reich $#Rheinbund $#Deutscher Bund $#Norddeutscher Bund $#Deutsches Reich $#Deutschland Gebiet unter Alliierter Besatzung $#Deutschland Bundesrepublik, 1990- $#BRD 1990- $#Federal Republic of Germany Deutschland $#Republic of Germany Deutschland $#Allemagne Deutschland $#Ǧumhūrīyat Almāniyā al-Ittiḥādīya $#Bundesrepublik Deutschland 1990- $#BRD $#Niemcy $#République Fédérale d'Allemagne Deutschland $#Repubblica Federale di Germania Deutschland $#Germanija $#Federativnaja Respublika Germanija $#FRG $#Deyizhi-Lianbang-Gongheguo $74011882-4 $8Deutschland [Tg1] $9085025550 
044K    $qDNB $RMali-Föderation $#Mali $#Mali $#Mali $#Republik Mali $#Republic of Mali $#République du Mali $74074505-3 $8Mali [Tg1] $9085209856 
045E    $c320 
046X    $aArchivierung/Langzeitarchivierung gewährleistet $5DE-101 
047I    $aZusammenfassung: Germany was heavily involved in international crisis management in Mali for ten years, from 2013 to 2023. Important lessons can be drawn for effective and adaptive foreign and security policy, in particular concerning Germany’s internal structures and processes. Germany’s engagement in Mali was shaped by its commitments to allies and the United Nations. This was a legitimate interest, but left Berlin without strategic goals of its own in Mali. The lack of strategic and political orientation has resulted in less than optimal use of the very substantial resources invested. Interministerial cooperation failed to meet expectations, despite a number of new instruments (including in security force assistance) and institutional innovations (the Sahel Task Force, CIVAD). Although Germany’s participation in MINUSMA was operationally successful, it was inadequately anchored politically and strategically. MINUSMA as a whole failed to achieve its political goals. In the field of crisis management, Germany’s organisational learning pro­cesses occur mainly from one deployment to the next, less so during a given operation. Despite the duration of the Mali engagement, learning and adjustment processes occurred only at the operational-tactical level. Fundamental course corrections were not made, despite the obvious need to do so. Interministerial cooperation was insufficient to facilitate effective strategy-building. The learning culture within and between govern­ment departments proved inadequate 

lok: 52629234 3

exp: 52629234 3 1 #EPN
201B/01 $007-02-25 $t01:16:19.138 
201C/01 $007-02-25 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01291220321 
208@/01 $a07-02-25 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2024RP18 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/research_papers/2024RP18_GermanCrisisManagementMali.pdf $XH 

lok: 52629234 5

exp: 52629234 5 1 #EPN
201B/01 $007-02-25 $t01:16:19.141 
201C/01 $007-02-25 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $0129122033X 
208@/01 $a07-02-25 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2024RP18 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/research_papers/2024RP18_GermanCrisisManagementMali.pdf $XH 

lok: 52629234 8

exp: 52629234 8 1 #EPN
201B/01 $007-02-25 $t01:16:19.144 
201C/01 $007-02-25 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01291220348 
208@/01 $a07-02-25 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2024RP18 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/research_papers/2024RP18_GermanCrisisManagementMali.pdf $XH 

lok: 52629234 10

exp: 52629234 10 1 #EPN
201B/01 $007-02-25 $t01:16:19.147 
201C/01 $007-02-25 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01291220356 
208@/01 $a07-02-25 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2024RP18 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/research_papers/2024RP18_GermanCrisisManagementMali.pdf $XH 

lok: 52629234 11

exp: 52629234 11 1 #EPN
201B/01 $007-02-25 $t01:16:19.149 
201C/01 $007-02-25 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01291220364 
208@/01 $a07-02-25 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2024RP18 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/research_papers/2024RP18_GermanCrisisManagementMali.pdf $XH 

lok: 52629234 20

exp: 52629234 20 1 #EPN
201B/01 $007-02-25 $t01:16:19.152 
201C/01 $007-02-25 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01291220372 
208@/01 $a07-02-25 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2024RP18 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/research_papers/2024RP18_GermanCrisisManagementMali.pdf $XH 

lok: 52629234 21

exp: 52629234 21 1 #EPN
201B/01 $007-02-25 $t01:16:19.155 
201C/01 $007-02-25 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01291220380 
208@/01 $a07-02-25 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2024RP18 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/research_papers/2024RP18_GermanCrisisManagementMali.pdf $XH 

lok: 52629234 23

exp: 52629234 23 1 #EPN
201B/01 $007-02-25 $t01:16:19.157 
201C/01 $007-02-25 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01291220399 
208@/01 $a07-02-25 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2024RP18 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/research_papers/2024RP18_GermanCrisisManagementMali.pdf $XH 

lok: 52629234 24

exp: 52629234 24 1 #EPN
201B/01 $007-02-25 $t01:16:19.160 
201C/01 $007-02-25 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01291220402 
208@/01 $a07-02-25 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2024RP18 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/research_papers/2024RP18_GermanCrisisManagementMali.pdf $XH 

lok: 52629234 25

exp: 52629234 25 1 #EPN
201B/01 $007-02-25 $t01:16:19.163 
201C/01 $007-02-25 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01291220410 
208@/01 $a07-02-25 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2024RP18 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/research_papers/2024RP18_GermanCrisisManagementMali.pdf $XH 

lok: 52629234 36

exp: 52629234 36 1 #EPN
201B/01 $007-02-25 $t01:16:19.165 
201C/01 $007-02-25 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01291220429 
208@/01 $a07-02-25 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2024RP18 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/research_papers/2024RP18_GermanCrisisManagementMali.pdf $XH 

lok: 52629234 49

exp: 52629234 49 1 #EPN
201B/01 $007-02-25 $t01:16:19.168 
201C/01 $007-02-25 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01291220437 
208@/01 $a07-02-25 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2024RP18 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/research_papers/2024RP18_GermanCrisisManagementMali.pdf $XH 

lok: 52629234 54

exp: 52629234 54 1 #EPN
201B/01 $007-02-25 $t01:16:19.175 
201C/01 $007-02-25 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01291220453 
208@/01 $a07-02-25 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2024RP18 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/research_papers/2024RP18_GermanCrisisManagementMali.pdf $XH 

lok: 52629234 108

exp: 52629234 108 1 #EPN
201B/01 $007-02-25 $t01:16:19.180 
201C/01 $007-02-25 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $0129122047X 
208@/01 $a07-02-25 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2024RP18 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/research_papers/2024RP18_GermanCrisisManagementMali.pdf $XH 

lok: 52629234 204

exp: 52629234 204 1 #EPN
201B/01 $007-02-25 $t01:16:19.184 
201C/01 $007-02-25 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01291220488 
208@/01 $a07-02-25 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2024RP18 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/research_papers/2024RP18_GermanCrisisManagementMali.pdf $XH 

lok: 52629234 205

exp: 52629234 205 1 #EPN
201B/01 $007-02-25 $t01:16:19.186 
201C/01 $007-02-25 
201U/01 $0utf8 
203@/01 $01291220496 
208@/01 $a07-02-25 $bl 
209S/01 $S0 $uhttps://doi.org/10.18449/2024RP18 $XR 
209S/01 $S0 $uhttps://www.swp-berlin.org/publications/products/research_papers/2024RP18_GermanCrisisManagementMali.pdf $XH
LEADER 00000cam a22000002c 4500
001 526292342
003 DE-603
005 20250417210629.0
007 cr||||||||||||
008 250206s2024 xx |||| o| u00||u|eng
015 |a 25,O02  |2 dnb 
016 7 |2 DE-101  |a 1352664550 
024 7 |a 10.18449/2024RP18  |2 doi 
024 7 |a urn:nbn:de:101:1-2501061505024.725851363977  |2 urn 
035 |a (DE-599)KXP1911957295 
040 |a DE-603  |b ger  |c DE-603  |d DE-603  |e rda 
041 |a eng 
084 |a 320  |q DE-101  |2 sdnb 
100 1 |a Tull, Denis  |d 1972-  |e Verfasser  |4 aut  |0 (DE-603)154519472  |0 (DE-588)123661978  |2 gnd 
240 1 0 |a Lernfähige deutsche Krisenpolitik? 
245 0 0 |a Lessons to be learned  |b Germany's crisis management in Mali (2013-2023)  |c Denis M. Tull ; Stiftung Wissenschaft und Politik, German Institute for International and Security Affairs 
264 1 |a Berlin  |b SWP  |c [December 2024] 
300 |a 1 Online-Ressource (33 Seiten)  |b Illustrationen 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
490 0 |a SWP research paper  |v 2024, 18 (December 2024) 
500 |a "Slightly revised English version of SWP-Studie 21/2024" 
500 |a Gesehen am 11.12.2024 
520 |a Zusammenfassung: Germany was heavily involved in international crisis management in Mali for ten years, from 2013 to 2023. Important lessons can be drawn for effective and adaptive foreign and security policy, in particular concerning Germany’s internal structures and processes. Germany’s engagement in Mali was shaped by its commitments to allies and the United Nations. This was a legitimate interest, but left Berlin without strategic goals of its own in Mali. The lack of strategic and political orientation has resulted in less than optimal use of the very substantial resources invested. Interministerial cooperation failed to meet expectations, despite a number of new instruments (including in security force assistance) and institutional innovations (the Sahel Task Force, CIVAD). Although Germany’s participation in MINUSMA was operationally successful, it was inadequately anchored politically and strategically. MINUSMA as a whole failed to achieve its political goals. In the field of crisis management, Germany’s organisational learning pro­cesses occur mainly from one deployment to the next, less so during a given operation. Despite the duration of the Mali engagement, learning and adjustment processes occurred only at the operational-tactical level. Fundamental course corrections were not made, despite the obvious need to do so. Interministerial cooperation was insufficient to facilitate effective strategy-building. The learning culture within and between govern­ment departments proved inadequate 
650 7 |a Militärische Kooperation  |0 (DE-588)4039338-0  |0 (DE-603)085107204  |2 gnd 
650 7 |a Friedenssicherung  |0 (DE-588)4019411-5  |0 (DE-603)085046132  |2 gnd 
650 7 |a Internationale Organisation  |0 (DE-588)4027366-0  |0 (DE-603)085069779  |2 gnd 
650 7 |a Politischer Konflikt  |0 (DE-588)4115589-0  |0 (DE-603)085349941  |2 gnd 
650 7 |a Innenpolitik  |0 (DE-588)4027058-0  |0 (DE-603)085068195  |2 gnd 
650 7 |a Politisches Ziel  |0 (DE-588)4211500-0  |0 (DE-603)086086103  |2 gnd 
650 7 |a Sicherheitspolitik  |0 (DE-588)4116489-1  |0 (DE-603)085355682  |2 gnd 
650 7 |a Whole of Government-Ansatz  |0 (DE-588)1208946722  |0 (DE-603)463372670  |2 gnd 
650 7 |a Strategie  |0 (DE-588)4057952-9  |0 (DE-603)085161063  |2 gnd 
650 7 |a Bilanz  |0 (DE-588)4006566-2  |0 (DE-603)085009695  |2 gnd 
650 7 |a Erfolg  |0 (DE-588)4015224-8  |0 (DE-603)08503455X  |2 gnd 
650 7 |a Misserfolg  |0 (DE-588)4133869-8  |0 (DE-603)085487597  |2 gnd 
651 7 |a Deutschland  |0 (DE-588)4011882-4  |0 (DE-603)085025550  |2 gnd 
651 7 |a Mali  |0 (DE-588)4074505-3  |0 (DE-603)085209856  |2 gnd 
710 2 |a Stiftung Wissenschaft und Politik  |e Herausgebendes Organ  |4 isb  |0 (DE-603)042767121  |0 (DE-588)2023076-X  |2 gnd 
775 0 8 |i Übersetzung von  |a Tull, Denis, 1972 -   |t Lernfähige deutsche Krisenpolitik?  |d Berlin : SWP, 2024  |h 1 Online-Ressource (38 Seiten) 
856 |u https://doi.org/10.18449/2024RP18  |x Resolving-System 
856 |u https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:101:1-2501061505024.725851363977  |x Resolving-System 
856 |u https://doi.org/10.18449/2024RP18  |x Resolving-System  |z kostenfrei 
856 |q application/pdf  |u https://www.swp-berlin.org/publications/products/research_papers/2024RP18_GermanCrisisManagementMali.pdf  |x Verlag  |z kostenfrei  |3 Volltext 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1291220321  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)129122033X  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1291220348  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1291220356  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1291220364  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1291220372  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1291220380  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1291220399  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1291220402  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1291220410  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1291220429  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1291220437  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1291220453  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)129122047X  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1291220488  |b DE-603  |c HES  |d d 
924 1 |9 603  |a (DE-603)1291220496  |b DE-603  |c HES  |d d